En annan sak är att jag har 285 i meritvärde nu. Tror absolut att jag kan nå 300 i slutet av nian.. Hur mycket merit ska man ha för att komma in på Rudbeckianska skolan med Natur programmet? Betyder meritvärdet mycket? Vad ska man ha som lägst för att komma in på den linjen? Spelar det någon roll om jag har meritvärde så att jag knappt kommer in på linjen eller om jag har nästan maxpoäng?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32069 frågor besvarade.
Är det rätt linje för mig?
En annan sak är att jag har 285 i meritvärde nu. Tror absolut att jag kan nå 300 i slutet av nian.. Hur mycket merit ska man ha för att komma in på Rudbeckianska skolan med Natur programmet? Betyder meritvärdet mycket? Vad ska man ha som lägst för att komma in på den linjen? Spelar det någon roll om jag har meritvärde så att jag knappt kommer in på linjen eller om jag har nästan maxpoäng?
1 Svar
På Naturvetenskapsprogrammet, som förkortas NA, finns två inriktningar - naturvetenskap och Naturvetenskap&samhälle och det på båda dem läses Matematik, avancerat spår, 1-3 c och på inriktningen "naturvetenskap" läses det även Matematik 4 och fysik2, kemi2, biologi2 - och det är just de kurserna som alla krävs för behörighet till att kunna direkt efter gymnasiet söka utbildning till Läkare på högskola-universitet.
Gå in på www.matteboken.se där du kan se vad olika mattekurser innehåller. Du kan även läsa kurserna på egen hand, repetera det som du redan kan + läsa de högre kurserna på förhand. Undrar om din storebror kan vara din handledare-mentor?
Jättebra att du har 285 poäng nu och att du tror du kan få 300 på våren i nian. Det är i slutändan just vårens betyg från nian, som avgör om man får plats på gymnasiet, som man valde i första hand.
Man kan titta på vad antagningspoängen var förra året och åren innan. Vad som kommer att krävas framöver, är det ingen som vet. "Antagningspoäng" uppstår i efterhand, när antagningen är genomfört - då ser man vad resultatet blev.
Bra att söka flera alternativ till gymnasiet & jag skickar därför länkarna till några skolornas presentationer:
http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-vasteras
http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/kunskapsgymnasiet-vasteras
http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-vasteras
http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vasteras-citygymnasium
Mitt råd är att du tittar på skolornas presentationer, går på öppet hus redan i år (det är många elever i åk8 som gör) - det är bra att kunna sina alternativ på förhand och sedan, oavsett poäng, tar in flera alternativ i din gymnasieansökan.
Om du tycker det är viktigt för dig att veta vad antagningspoängen låg på i då-tiden, kontakta [email protected] och de skickar uppgifter om antagningspoäng till dig. Skolorna dit man söker, vet också vad poängen låg på i år och året innan. Enligt min mening, så ger det inte så mycket och kan även vara "dåligt" att ta reda på "poängen": uppgifter är opålitliga på det sättet att en ändring kan ske i framtiden.
Mitt råd är att du kämpar för betyg och söker många olika alternativ till gymnasiet, går på öppet hus, på gymnasiemässor & planerar för att boka "skugga en elev" under nästa läsår.
Hoppas mitt svar & mina råd blir till hjälp för dig!
Vänligen Peter SYV
Frågor och svar taggade med 'lärarens ansvar' (2 st.)
-
svenska som andra språk 3?
hej! jag går sista året på naturvetenskapprogramet, och vi har haft gjort vår skriftliga prov på svenska 3 och fick resultatet, men tyvärr blev jag inte godkänd beroende på att jag hade stavfel, jag fick A i alla del prov som vi hade i kursen. Men...
Hej,du ställer en viktig och intressant fråga men som måste besvaras av din lärare i ämnet svenska som andraspråk. Jag kan hålla med dig om att det är lite märkligt att du fick A... Läs hela svaret -
Kan lärare ge extrauppgift om de slarvat bort underlaget?
Hej, jag går andra året på gymnasiet, och vi har en 2-årig idrottskurs. som precis slutat. I ettan skulle vi göra en film om en viss aktivitet och dess hälsoeffekter. Min grupp och jag gjorde filmen, men när vi hade skickat in den märkte läraren att ljudet inte funkade. Vi skickade då in manus,...
Hej Rebecca; det finns tyvärr inga fasta regler som skulle reglera en sådan situation (som du beskriver). Det är en specifik situation: först funkade inte ljudet, sedan... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga