Lina
    Hej!
    Jag undrar hur det är att vara arkitekt, på flera ställen står det att konkurrensen är balanserad och att det finns lika många jobb som arkitekter. Betyder det att det är svårt att hitta jobb som arkitekt? Speciellt även om inte fler byggnader osv byggs pågående inflation? Även vilken typ av arkitekt är då bäst att bli? Är det isåfall något inom samhället och hållbarhet? Och inte exempelvis inredningsarkitekt? Sen är det bättre att vara arkitekt inom en speciellt område eller allmän arkitekt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    i Sverige är utbildningen till Arkitekt ganska lång, 5 år. Se exempel på utbildningen som leder till yrket Arkitekt: lth.se/utbildning/arkitektur och du har ännu inte påbörjat den utbildningen, så det dröjer minst 6 år innan du kommer söka jobb som arkitekt och på så lång sikt vet man inte hur arbetsmarknaden kommer se ut. Vem skulle kunna förutspå "corona" t.ex? Som arkitekt kan man vara anställd eller starta eget. Startar man eget så skapar man sitt eget jobb genom att hitta betalande kunder. Jag förstår att du kanske inte vill satsa på en lång utbildning om du inte vet om du kommer få jobb efter utbildningen, men tyvärr kan du inte få ngn garanti (ingen kan) på att få jobb som arkitekt.
    Du får gärna titta på kortare och mer praktiska utbildningar som finns inom yrkeshögskola. Just yrkeshögskola visar mycket bra resultat i att ge jobb i direktanslutning till utbildningen. Se några exempel på yh-utbildningar:
    utbildning/nbi-handelsakademin/anlaggningsprojektor-ingenjor-med-bim-kompetens
    utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktor-ecutbildning-stockholm
    Hela utbudet av yrkeshögskoleutb.finner du på www.yhguiden.se och i januari-febriari 2023 kommer även många fler yrkeshögskoleutbildningar dyka upp på www.yhguiden.se (efter årets beslut om nya utbildningsstarter).