said
    Hej !
    Jag hade svårt att klara skolan förra året , för jag kom Sverige för 2 år sedan men jag har satsat mycket på min utbildning och nu är det dags att välja mitt gymnasievalet .
    Jag vill absolut välja naturvetenskapsprogrammet för jag intresserar mig väldigt mycket , särskilt matte , dock har E !
    Jag fick matte betyg E inom kort tid så jag tror att jag har lite extra förmåga som jag kunde visa upp, om jag hade lite mer tid d.v.s jag kan höja min matte betyg till C.

    men jag oroar mig två saker :
    Det ena är att jag har dåliga betyg (de flesta ämnen har E betyg och några C och D) men jag tror att orsaken är att jag hade kort tid plus att jag har lite hörselnedsättning vilket gör lite svårt för mig att klara mycket bra på min studiet.

    Den andra är att jag är rädd att gå natur och rädd att inte få plats för naturvetenskapsprogrammet , fast jag är väldigt studiemotiverad och pluggar 4 timmar på min fritid i de flesta dagar.
    Mina frågor är , kan jag få plats på natur fast jag har sämsta betyg på de flesta ämnen? kan jag klara om jag går natur om jag pluggar 4 timmar efterskolan , alltså på fritiden?
    Jag vet inte också vad jag vill bli , därför jag har tanken att välja på natur alltid.
    Jag vet att det är väldigt jobbigt men , jag har alltid varit någon som gillar utmaningarna!
    jag tänkte de senaste dagarna intressen att bli programmerare men, får jag behörighet för universitet/högskola programmering utbildning om jag går natur ? eller finns det kurser som jag kan välja när jag går natur för att bli behörig till programmering utbildning efter gymnasiet?
    Hoppas att det inte blir många fel i texten .
    Mvh : Julux
    • : Om jag var i din situation, skulle jag läsa bara svenska ett år till för att sedan ha bättre möjligheter att studera och få jobb.:)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det är jättebra att du är studiemotiverad och beredd att läsa på fritiden!
    Jag vill hjälpa dig och vill därför ta upp två frågor: svenska språket och hörselnedsättning. Svenska är undervisningsspråk och alla ämnen blir "lidande" om man inte kan svenska bra. Om man dessutom inte hör allt som läraren säger, blir det ännu ett hinder. Har du kontakt med läkare angående hörselnedsättningen? Det finns hjälp att få, det finns speciell gymnasieskola där lokaler är anpassade till elever med hörselnedsättningen. Att du skriver så bra på svenska efter bara två år är imponerande!
    Det finns många olika varianter för dina gymnasiestudier. Jag vill på måndag samråda med kollegorna och återkommer. Skickar än så länge adresser till bra hemsidor med gratis hjälp i matte www.mattecentrum.se
    http://www.codecademy.com är en sida där man kan öva i programmering som jag också kan varmt rekommendera
    Se skolans presentation på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/riksgymnasiet-for-dova-och-horselskadade och fundera över om du vill söka dit p g a din hörselnedsättning. Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Tack så mycket.
    • : Jag har nu hörapparat och det hjälper mig inte tillräckligt bra .Jag träffade läkaren tiotal gånger sedan jag kom till Sverige och äntligen fick en hörapparat som hjälpte lite men inte tillräckligt. Först försöker anpassa med de vanliga kommunala skolorna sedan är det kanske bra den skolan du nämner.Tack igen mvh Juluh
    • Anna : Det är jätteviktigt att lösa det här med hörseln och även med att du kan tillräckligt bra grund i svenska språket. Utan de två "pelare" kommer bli svårt för dig att läsa och du kommer inte att uppnå din fulla kapacitet. Sök hjälp och insistera på att du måste fixa det där med att t.ex. läsa i en så kallad "hörselgrupp". Men även om du skulle höra allt till 100% tar det ändå tid att lära sig ett nytt språk. Om du kan läsa svenska en extra år är det fördelaktigt för dig. Du kan hävda speciella omständigheter pga du inte hör till 100% och stanna på Språkintroduktionen ett år till. Det är det bästa rådet vi kan ge dig.