Evelina

    Hej! Det är så att jag har börjat på högskoleingenjör programmet men vet inte riktigt om det är värt att gå då jag gick ett fjärde år på gymnasiet och blev gymnasieingenjör. Är det mycket som skiljer sig i lön och kommer det vara värt i längden? Jag jobbade på ett ställe där de fanns några gymnasieingenjörer men de är ju inte direkt så att man pratar om löner… Har sökt andra jobb men inte riktigt fått något svar av dom och vill helst inte gå tillbaka till där jag jobba förut så har i nuläget ingen bra reserv plan om jag nu hoppar av universitetet. Så ska man gå kvar de 3åren eller ska man fortsätta att söka massa jobb? Problemet är att jag kontaktat så gott som alla företag den staden jag bor men inte fått något svar och när de säger att de ska höra av sig gör dom inte det. Men vet att en del företag vill ha minst en högskoleingenjör utbildning men blir jobbigt när man känner några som är i samma ålder som fick jobb direkt efter TE4. Är väldigt kluven och vet inte hur jag ska göra/tänka, vill ju inte plugga mer än vad man behöver…

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina!
    Du har väldigt många år kvar till pension. Hur situationen på arbetsmarknaden är idag och hur det kommer att se ut om 10 eller 20 år kan vara väldigt annorlunda. Du kan fortsätta söka jobb och om du får ett konkret jobberbjudande, kan du då ta ställning till om du byter från utbildningen till att jobba. Så länge du inte får något jobberbjudande och inte har några realistiska alternativ till att studera (enligt va du skriver i din fråga) då tycker jag det är "lika bra" att läsa och göra sitt bästa i varje kurs man läser så man får mer kunskap som kan bli en mycket bra grund för framtiden.
    Ingen kan veta exakt hur det blir i framtiden, mer kunskap (men även mer arbetslivserfarenhet) är i princip alltid av godo, alltså en fördel för dig!
    Varför skulle du studera nu om du kanske kan få jobb ändå? Jo, för det första så kan du få mer kvalificerade jobb med mer ansvar och högre lön om du har högskoleutbildning (jämfört med gymnasial utbildning). Sedan kan också tyvärr en situation uppstå att du får jobb nu och jobbar länge, t.ex i 30 år... men sedan kan du inte jobba där längre, t.ex företaget flyttar till utlandet, stänger helt eller händer ngt annat ... så vi säger att du är då 50 år "ung" och inte har något jobb. Då ska du på arbetsmarknaden konkurrera mot de som har färska utbildningar, både på gymnasial nivå och eftergymnasial nivå, bl.a de som är civilingenjörer (med 5-årig universitetsutbildning). Givetvis väger arbetslivserfarenhet mycket men om den är inom en bransch som är på "utgående" eller av annan anledning är "mindre värderad" av arbetsgivare - då sitter man "i sjön". Att börja läsa på universitetet när man är 50+ är givetvis möjligt. Dock finns det ett antal svårigheter: begränsningar av möjlighet att ta studiemedel (på grund av åldern), att man inte har gått i skola de senaste 30 åren (studievana är då rätt ringrostig), sedan ska man också konkurrera om plats på utbildningar - finns ingen garanti att få utbildningsplats. Och om man får utbildningsplats så kanske man inte har råd att studera. Så, man kan då finna sig i en situation när man har över 15 år kvar till pension, med en kompetens som inte direkt är eftertraktad (just då och just där - i alla fall) och vad gör man då?
    Givetvis kan man också ha tur och inte bli arbetslös och jobba fram till pension utan att behöva läsa på högre nivå än gymnasiet. Som sagt, ingen kan se in i framtiden. Beslutet ligger hos dig. Men om du idag inte har några riktiga alternativ till de studier som du är inne i nu, så skulle jag råda dig att fortsätta läsa och göra ditt bästa - i alla fall fram tills du får en anställning eller beslutar dig för att starta eget eller hittar något annat du hellre vill göra.