Agnes

    Hej! Jag går i ettan nu på hum och läser spanska 3, men kommer nog precis få ett E. Nästa år kan jag välja att fortsätta läsa spanska 4 eller läsa ett nytt språk istället. Min fråga är hur högt betyg jag måste få om jag väljer ett nytt språk, för att få högre merit än vad jag får med extra poängen för moderna språk 4?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Agnes,
    godkänt betyg i moderna språk 4 ger + 1.0 (av totalt 22.5 möjliga) så det är mycket! Dock om du riskerar att få F i mod.språk4, så är det kanske ändå bättre att välja ett nytt språk.
    F-betyget ger inte några meritpoäng och dessutom drar ner ditt jämförelsetal rätt mycket också, så blir det bara nackdelar med det. :(
    Däremot om du får E i mod.språk4, då får du + 1.0 meritpoäng.
    Så mycket höjning av ditt meritvärde får du inte ens med A i Mod.språk 1.
    Skillnaden mellan E och A i en 100p.kurs (som språkkurserna på gymnasiet är) blir "plus-minus" 0.4. Skillnaden i ditt jämförelsetal mellan F och E är också 0.4.

    Exempel:
    vi säger att du får (förutom betygen i moderna språk) alla C-betyg in i ditt examensbevis och att du inte får några fler meritpoäng än för mod.språk. Så blir det lättare att förklara.
    Jämförelsetal (snittbetyget) om man har alla C i sitt examensbevis blir 15.0.
    Har du E i mod.språk 3 (vilket du skriver att du har), då blir jämförelsetal 14.8 men du får + 0.5 som meritpoäng, så meritvärde blir 15.3.
    Vi säger vidare att du läser ett nytt språk nästa år i stället för moderna språk4. Om du får A i moderna språk1, och allt allat är detsamma, alltså du har C i andra kurser och E i mod.språk3, då blir det så här:
    A betyget drar upp ditt jämförelsetal tillbaka till 15.0 men du får inte några meritpoäng för mod.språk1, utan du har fortfarande + 0.5 för mod.språk3, så ditt meritvärde blir 15.5.
    Om du skulle fått E i mod.språk4, och så har du redan E i mod.språk3, då blir ditt jämförelsetal 14.6, men du får ju + 1.5 som meritpoäng för mod.språk 3 och 4, så ditt meritvärde blir 14.6 + 1.5 = 16.1.
    Alltså vinner du + 0.4 om du får E i mod.språk4 (jämfört med om du fick A i mod.språk1).
    För övrigt gäller: meritpoängen får man även för engelska 7 och för högre mattekurser. Läs mer på gymnasieguiden.se/merit