Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om du med "bil ingenjörsutbildning i Luleå" menar den här utbildning: ltu.se/edu/program/TIBSG/TIBSG-Hogskoleingenjor-Bilsystemteknik, så är det en universitetsutbildning där du kan få fördel i konkurrensen om utbildningsplats om du får godkänt betyg i moderna språk 4 (en kurs som ger + 1.0 meritpoäng). OBS! meritpoängen är inte obligatoriska, men de ger fördel i konkurrensen till svenska högskole-universitetsutbildningar. Det går dock få max antal meritpoäng även utan moderna språk 4. Max är 2.5. För mod.språk 3 får du + 0.5, för engelska 7 får du + 1.0 och den återstående 1.0 meritpoängen kan du få för högre mattekurser.
    Vad gäller utbildningen i Oxford, så kan jag inte svara på frågan om högre kunskap i tyska kan ge fördelar vid konkurrensen om utbildningsplats men annars så är det, allmänt sett, bra att kunna mer inom olika språk: det kan bland annat ge fördelar på arbetsmarknaden.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Leo. : På UHR så står det att alla som hade rätt behörigheter blev antagna. Betyder det att konkurrensen inte är så stor?
    • Milla : Hur stor tryck (hård konkurrens) det blir på varje utbildning kan variera ganska mycket från en termin till nästa. Det kan hända att alla som sökte blev antagna förut. Hur det blir i framtiden kan man, på förhand, inte veta... Även hela utbildningen kan också "försvinna"... Utbildningsutbud förändras. Det är bra att ha så högt meritvärde som möjligt (då blir du mer konkurrenskraftig) + att även göra högskoleprovet (då prövas du även i HP-urvalet där du får en ny chans).