Kimia
    Om man tar studenten från VO,så kan man gå på komvux och läsa de kurser man behöver för särskild behörighet,för att kunna söka läkarprogrammet,och sedan efter komvux,kan man få en utbildningsplats?.För jag förstår inte det här,att när man har läst kurser på komvux efter VO,och vill få en utbildningsplats på läkarprogrammet,hur blir det då just efter komvux??.Mvh

    Väldigt mycket tacksam för ett utökat svar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    hej Kimia,
    var man läste kurser - på gymnasiet eller på komvux - spelar ingen roll för behörighet. Man blir lika behörig för att det är samma kurser.
    När man är behörig, söker man till högskola och konkurrerar med sina betyg om en utbildningsplats.
    I fall man gjorde högskoleprovet, konkurrerar man även med resultatet av HP.
    Om man kommer in, kan man börja läsa.
    Om man inte kommer in, bör man göra ngt. annat och kan söka till nästa antagningstillfälle.
    Just vad det gäller så attraktiva utbildningar som t.ex. Läkarprogrammet, så måste man ha A-betyg i nästan alla kurser från gymnasiet och/eller från komvux alt. högt resultat på HP. I annat fall kommer man inte in, oavsett hur många gånger man söker.
    Så funkar det - i alla fall enligt de reglerna som finns idag.
    Mvh
    Mikael SYV