Adriana
    Hej
    Jag är en tjej som har Asperger och har gått en klass med 7 elever. Nu står jag för ett val om jag ska gå ett gymnasium med Asperger eller en vanlig gymnasium. Jag Vill ha en större klass som jag känner att jag är vanlig men vet inte om jag är tillräcklig mogen att gå på en stor klass. Och att det finns inga gymnasium med Asperger som har Hotell och turism.Jag har gått i en Asperger klass i snart 2 år men funderar just nu .
    Tacksam för ditt svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad bra och viktigt att du funderar på hur du vill ha din fortsatta skolgång. Här får du en länk av mig som visar de olika skolor som finns i Stockholm där man kan få extra stöd i olika former. Boka en tid med din Syv på skolan och kanske dina föräldrar så ni kan gå igenom vilken skola som skulle kunna passa just dig bäst.

    http://www.gyantagningen.se/gymnasieprogrammen/for-dig-som-behover-extra-stod-i-studierna.html

    Besök sedan de skolor som känns intressanta - gå en provdag så du verkligen känner av en vardag och får reda på vilket stöd du kan få. Om du har gått i liten grupp i ett par år kan det vara en stor förändring att komma ut i stor klass på trettio elever - du kanske behöver vänja dig vid detta men ändå ha möjlighet att gå ifrån till ett mindre sammanhang lite då och då. Vad tror du? Hoppas du hittar en bra skola! /Lena, Syv
    Japp, så kan det vara - därför tycker jag det är så viktigt att du får prata igenom vilket stöd du behöver och får hjälp med vilken skola som utifrån ditt behov då skulle vara lämplig. Enligt lag så har du rätt till vägledning i detta från din skola - jätteviktigt! Antingen går du till rektor och kräver din rätt till vägledning eller så får dina föräldrar prata med skolan. Hoppas det går bra!/Lena, Syv
    • : Problemet är att vi inte har en SYV i skolan . Tack för hjälpen :) . Men det känns att alla år jag har gått i en mindre klass och lärt mig mycket. så kanske om jag går på en vanlig skola så sätts allt på prov.