Yuna

    Jag ska ta studenten snart vilket är skönt efter 3 långa år. Nu när jag är klar så vill jag fortsätta följa min dröm till läkarprogrammet men vill så gärna testa på något nytt som att plugga utomlands. Jag har varit intresserad av att plugga i Uk väldigt länge. Det enda som är svårt är hur kommer jag in, för systemen är så olika. Vad innebär med A-levels och hur kommer jag in på läkarprogrammet i uk. Vad är det som kräves. Sen har jag läst att läkarprogrammet i Uk är 5-6 år långa kommer det betyda att när jag har fått min läkarexamen i Uk, att jag kan åka hem till Sverige för att utföra BS innan jag tar min ST. Eller funkar det ens att göra så.

    Mvh Yuna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi på FRåGA SYV svarar, som regel, på frågor om yrken och utbildningar i Sverige. Vi har inga egna experter på studier utomlands och kan därför endast ge en allmän/generell översikt över vad du behöver tänka på om du vill studera utomlands.
     Här nedan finner du en översikt över vad som krävs för att studera medicin (MBBS eller BMBS) i Storbritannien:

    A-levels (Advanced Levels)
    A-levels kallas de avancerade gymnasiekurser som elever i Storbritannien studerar under sin sista år av gymnasiet. För att bli antagen till ett läkarprogram krävs vanligtvis att du har godkända A-levels i relevanta ämnen såsom biologi, kemi, fysik, matematik. För att bli konkurrenskraftig kan det vara fördelaktigt att ha höga betyg, vanligtvis A eller B, i dessa ämnen.

    UCAS-ansökan
    Ansökan till läkarprogram i Storbritannien görs vanligtvis genom UCAS (Universities and Colleges Admissions Service). Du måste fylla i din UCAS-ansökan samt även ett personligt brev och referenser.

    Läkarintagningsprov
    Förutom A-levels kan vissa läkarprogram kräva att du genomför ett specifikt läkarintagningsprov, såsom UKCAT (UK Clinical Aptitude Test) eller BMAT (BioMedical Admissions Test). Dessa tester mäter din förmåga och dina kunskaper inom ämnen som är relevanta för studier inom medicin och används av universitet för att bedöma din lämplighet för läkarutbildningen.

    Intervju
    Efter att ha lämnat in din UCAS-ansökan och eventuella testresultat kan du bli kallad till en intervju som en del av antagningsprocessen. Under intervjun kommer du att bedömas utifrån dina akademiska prestationer, dina personliga egenskaper och din motivation att studera medicin.

    När det gäller längden på läkarprogrammet i Storbritannien, varierar det vanligtvis mellan 5 och 6 år beroende på universitetet och programmet. Efter att ha avslutat läkarutbildningen och fått din läkarexamen behöver du, om du vill kunna jobba som läkare i Sverige ansöka om läkarlegitimation hos socialstyrelsen och får svar om du antingen direkt kan få ut legitimationen eller om du måste göra kompletteringar (i form av kurser och/eller praktik) innan du kan påbörja din Bas-tjänstgöring (BS) och sedan din specialisering (ST), alltså utbildning till Specialistläkare. Socialstyrelsen som utfärdar legitimationer för att få lov att arbeta bland annat som läkare brukar inte kunna ge några förhandsbesked, utan svarar att man får skicka in alla de dokument som bekräftar vilken utbildning man har fått i utlandet och först efter det får man svar ang.ev kompletteringar som man kan behöva göra.
    Kika också på de tips som vi samlade på fragasyv.se/info/studera-utomlands
    Fler hänvisningar/lästips:
     framtid.se/yrke/lakare
    Socialstyrelsen.se- vem får göra vad i sjukvården?

    Studie- och yrkesvägledare