Simona

    Hej! Jag flyttade till min nya hemkommun för några månader sen. Jag gick ett år på Naturprogrammet på mitt gammal skola men jag skulle gå om beroende på medicinska orsaker. Det finns bara en skola som har Natur i min nya stad och det är en friskola. Jag står kvar som reserv nu. Och eftersom det känns så att jag tappar ett år undrar jag om friskolor är ens skyldiga att ta in nya inflyttade elever. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Simona!

    Du ställer en svår fråga: det är skolJURIDISK fråga inte studievägledningsfråga. Det är egentligen en Jurist som bör svara. Jag tycker att dina vårdnadshavare bör ringa till Skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08-527 332 00 och be att få tala med en jurist.
    Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd bör också kunna få fram rätt svar från en jurist om dina rättigheter i detta fallet.
    Allmänt gäller
    Det är i Sverige endast Grundskola som är obligatorisk och med det "rättighet för folket". Studier på högre nivå än grundskola kan inte garanteras. Dock, i praktiken går nästan alla ungdomar på gymnasiet i någon form (detta bland annat pga det saknas realistiska alternativ).
    Man får jobba i Sverige från det att man fyllt 13 år. Du får alltså jobba i stället för att gå på gymnasiet, om du lyckas få jobb.
    Det vi känner till genom många fall är att i fall eleven flyttar till en annan kommun, så gör utbildningsförvaltningen i den nya kommunen sitt bästa för att försöka få in eleven på rätt utbildning; finns det utbildning på en kommunal gymnasieskola, brukar eleven få plats även om det inte finns någon plats (som en "extraelev"). Vi vet också att det förekommer att kommunerna köper platser på privata skolor men huruvida det är en rättighet för dig just i din situation törs inte vi, som inte är jurister, svara på.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA