Lina

    Hej! Om man vill jobba inom HR har jag då uppfattat att det är bra att ha läst många arbetsrätt kurser osv, men är det samma sak som att läsa handelsrätt? Jag tänkte söka kurser nu till vår och är handelsrätt: juridisk översiktkurs "värdefull" för någon som vill jobba inom HR, eller är det mycket bättre att söka kurs som heter "arbetsrätt", trots att det inte finns så många arbetsrätt-kurser. Jag tänkte även läsa kurs i företagsekonomi och undrar om det är "värdefull" för HR i framtiden eller om man vill testa kurser för o bli säker till att bli civilekonom. Jag har en till fråga, för någon som vill läsa civilekonomprogrammet, kan man fortfarande jobba inom HR och vara civilekonom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Handelsrätt - är den samlade beteckningen för de olika delar av juridiken som är särskilt viktiga för företag, internationellt och nationellt, och till handelsrätt hör bland annat avtalsrätt, bolagsrätt, skatterätt, arbetsrätt, ­immaterialrätt och ­konkurrensrätt.
    Man kan kanske jämföra så här: om man ställer frågan är Naturvetenskap samma som fysik? Och var är rätt svar på den frågan? Läser man fysik så läser man "naturvetenskap" för att fysik är en del inom naturvetenskap men det finns också andra delar, som t.ex kemi och biologi.

    Juridisk översiktskurs är inte fel att läsa, oavsett vilket yrke eller vilken utbildning man är intresserad av och en stor fördel med UJIK på Lunds universitet är den att alla behöriga sökande kommer in, kursen ges på distans och därför kan alla som vill läsa den, alltså man förlorar inte i konkurrensen utan man får plats om man är behörig och söker + man behöver inte flytta till Lund för att det är en distanskurs. Lär man sig grunden i juridiken blir det lättare att sedan läsa andra delar inom juridiken, tänker jag. Så, sök gärna till UJIK; det går också sedan ändra sig och tacka nej till erbjuden studieplats.
    Men vad gäller jobba inom HR så föredrar arbetsgivare att anställa de som är kunniga inom just specifikt den juridiska området Arbetsrätt.
    Vad gäller frågan om Civilekonom kan arbeta inom HR, så är svaret följande: det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa vem de vill för att jobba inom arbetsrätt, med vilken tidigare utbildning som helst. Goda kunskaper i ekonomi är också värdefulla för arbete inom HR, men i första hand är det kunskaper inom arbetsrätt som arbetsgivare efterfrågar (det är i alla fall vad vi hör från branschen).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lina :

      Hej! Tack för svaret. Jag undrar hur man kan skaffa sig kunskaper inom arbetsätt? Är det genom att läsa flera arbetsrätts-kurser på universitet? Allt som handlar om arbetsrätt i princip? Finns det några specifika arbetsrätt kurser som är värdefulla att ha läst om man vill söka jobb inom HR? Eller hur tar man reda på sånt?

    • Milla : Fråga studievägledare på de institutioner där utbildningar i arbetsrätt erbjuds.