Karre

    Hej! Jag undrade ang. när det gäller Historia 1 och religion 1 och behörighet. Min flickvän tog studenten från ett yrkesgymnasium år 2018. Hon gick ut med F i historia 1 och religion 1. Vi kollade upp lite ang. behörighet för att läsa på högskola. Kan hon söka in till förskolelärare utbildningen trots att ha F i religion och historia? Hon studerar just nu svenska 2 och 3 samt engelska 7 på komvux för att bli behörig till förskole utbildningen men vi undrade om det är obligatoriskt för henne att även läsa upp historia 1 och religion 2 för att bli antagen eller om det enbart är svenska 2-3 och engelska 7. Mvh Kasra! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    fick din flickvän Examensbevis? eller fick endast Studiebevis?
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Examensbevis ger grundläggande behörighet om man har godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.

    Eng 7 krävs inte för behörighet. Eng 7 ger meritpoäng, extra-poäng som inte har med behörighet att göra utan hjälper till i konkurrensen om utbildningsplats.

    Särskild behörighet till förskollärarprogrammen består av godkända betyg i gymnasiala kurser:
    Naturkunskap 1b / eller båda kurser 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / eller båda kurser 1a1+1a2.

    tips! be din flickvän att boka tid med SYV på komvux; visa upp betygen från gymnasiet och få svar från SYV på komvux om exakt vad som behöver kompletteras med!

    • Karre : Okej tack så mycket för det snabba svaret! :)
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!