Filip
    Hej

    Jag är 17 år och yllet 18 till sommaren. Jag går på Procivitas gymnasium i Lund på samhällsprogrammet. jag gick inte samhällsprogrammet först utan i ettan gick jag natur men bytande pga att jag inte tyckte det var intressant. Jag kom hem med ångest och ville verkligen inte gå till skolan på morgonen. Jag bytte till samhälle mellan 1an och 2an utan att behöva gå om 1an. jag behöver dock läsa till extra ämnen som geografi, filosofi osv för att få all merit. Men jag känner nu halvvägs in i 2an på samhällslinjen att jag verkligen inte har valt rätt nu heller. Det är samma jobbiga och tråkiga känsla som på natur. Jag saknar att få göra något praktiskt var dag när jag sitter på lektionerna,och inser lite att jag valt fel sorts utbildning.

    Redan i 9an så hade jag suget för att gå en praktisk linje men valde en "vanlig" linje då alla i min familj och släkt har gått natur, samhälle och ekonomi och jag ville känna mig lika duktig som dem. Men min familj dömmer ju inte mig efter min utbildning har dem sagt flera gånger men ändå valde jag nu natur och sedan samhälle.

    Så nu är min fråga här om jag kan sluta på min skola och börja om 1an på en ny linje på en ny skola? Jag har kollat på lite andra skolor jag är intresserad av och skulle vilja gå service industri eller bilmekaniker.

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filip,

    gör ansökan tiII åk1 och vi hoppas du kommer in på en utbiIdning där du kommer att trivas.

    Under resten av detta året råder jag dig fortsätta på din nuvarande utbiIdning och försöka Iära dig så mycket som möjIigt och få så många betyg och så Höga betyg som möjIigt. Detta för att i faII du ändrar dig så kan du i så faII tacka Nej tiII en ny pIats och stanna på din nuvarande utbiIdning... och om du redan nu vet att du inte kommer att stanna på din nuvarande utbiIdning, även då är det bra att ha fIera betyg - då behöver du inte Iäsa de kurser en gång tiII på ett nytt program, men det kan du göra också, om du viII... har du redan oK-kunskaper i kurserna, kan du Iätt få ännu högre betyg i dem. Så, det finns aIIa fördeIar i att stanna på din nuvarande utbiIdning nu, under våren.

    Och även om du inte skuIIe få några godkända betyg i sIutet av åk2, så "vinner" du ändå i form av studiebidraget från CSN (du bIir ju av med bidraget om du hoppar av gymnasiet).

    Du skriver att du viII "gå service industri eller bilmekaniker." ViII du ha tips på gymnasieskoIor som erbjuder de utbiIdningar? Är det i så faII i Lund? går det bra i MaImö och/eIIer i andra deIar av Skåne?

    ViII du veta hur du söker tiII åk1 rent praktiskt, nu när du går på gymnasiet - hör av dig, så berättar vi det för dig!

    Hörs!

    ANNA