Elev
    Jag har börjat titta mycket på gymansium och är väldigt intresserad i det humanistiska programmet men vill verkligen gå något brett på gymnasiet då jag verkligen inte alls har koll på vad jag vill göra i framtiden! Så jag undrar om de humansitiska programmet är brett nog för allt eller om det är mer värt för bredhetens skull att välja samhällsprogrammet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,
    du kan ta och jämföra programplaner för de 2 programmen:
    Programplan för Samhällsvet.prog.>
    och
    Programplan för Humanistiska prog.>.

    Den stora skillnaden är att man på SA läser Matematik 2b och på HU endast Matematik 1b. Men det är många ggr möjligt att lägga till (välja att läsa) Matematik 2b även på HU; gör man det blir behörighet efter de två programmen mycket snarlik.
    Sedan är det också så att på Inriktningen Samhällsvetenskap på SA läser man Samhällskunskap 2 och den kursen krävs om man vill bli lärare i Samhällskunskap. Men om man inte har planer på att utbilda sig till lärare i Samhällskunskap, behöver man inte ha godkänt betyg i Samhällsk.2 kursen.

    Godkänt betyg i matematik 2 krävs till ett stort antal olika eftergymnasiala utbildningar, exempelvis till Sjuksköterskeprogrammet
    Socionomprogrammet
    Arbetsterapeutprogrammet
    Fysioterapeutprogrammet
    Psykologprogrammet
    och till många yrkeshögskoleutbildningar.