Anita
    hej!
    Jag ska gå på estet&media och det är ett högskoleförberedande program, och tror de var matte b om jag inte har fel. Och jag har lite svårt för matte fixade precis ett E i 9;an, kommer matten vara mycket svår för mig då? Jag ska dessutom bara läsa matten år 1 bara, om ja inte har fel. Har man nationella då på våren då? om jag inte skulle klara den i 1;an har jag möjlighet att göra om kusen på något sett år 2 ?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Anita ! Du kan titta in på www.matteboken.se där till höger är knappar uppradade, gå in på matte 1 och se svårighetsgrad. Du kan redan nu börja så smått att träna på matteuppgifterna, börja från å k 9 eller t o m å k 8 för en grundlig repetition. Det är mycket bra att satsa på att klara matten på gymnasiet och skolan kommer säkert att hjälpa till inkl.möjlighet att läsa om delar av kursen för att sedan kunna få ett godkänt betyg. Det är bäst att satsa hårt från början:prata med matteläraren, be om extra hjälp, fråga om det finns Mattestugan eller nån form av läxhjälp på skolan eller på det kommunala biblioteket, repetera på kvällen samma dag som mattelektionen var det avsnittet som ni gick igenom; testa läsa igenom anteckningar från lektionen och avsnitt från matteboken först så fort du kan efter lektionen, sedan på kvällen samma dag och helst precis innan du skall sova och sedan repeterar du samma avsnitt även längre fram. Du kan även testa någonting "out of the box" som t.ex. Söka kontakt med studerande på Lärarhögskolan blivande mattelärare och be dem att bli din mentor i matten. Lärarstudenter behöver samla material till sina examensarbeten och du kan erbjuda dig bli deras "försökskanin"; de undervisar dig i matten och kan testa några olika nya metoder och skriva om det i sina uppsatser (du kan be att de ändrar ditt namn när de skriver om dig). På så sätt blir det vinna-vinna situation ( då båda sidor får ut ngt av samarbetet). Ang gå om hela matten under å k 2 kan det uppstå schemat-krock då mattelektionerna går samtidigt som du har undervisning i dina andra ämnen, därför är det mycket bra att satsa på att klara matte inom kursens ramar och om du ägnar mycket tid och engagemang åt Matten, kanske du t o m kan upptäcka att det är roligt. En annan liten fråga: har du tänkt på att en elev som bara har svårigheter med matte, som för övrigt klarar andra ämnen bra, kanske har diskalkyli (det är som dyslexi fast med siffror) - du kan be om utredning hos speciallärare på din skola. Önskar dig allt väl och kommer att hålla tummarna för dig! Julia SYV
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anita,
    jag vill tipsa dig om MATTECENTRUM, gratis läxhjälp i Matte, se på http://www.mattecentrum.se/tid-plats/
    där du kan se om en Mattestuga finns redan i din stad /finns i 25 städer/.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV