anonymtjej

    Jag går andra året i gymnasiet . Jag har inte topp betyg men typ många D, ett E och några C. Är ganska säker på att jag kommer gå ut gymnasiet med många D, några C och förhoppningsvis bara mitt enda E. Är det tillräckligt för att börja sjuksköterska programmet i Stockholm och sedan kanske plugga vidare som barnmorska?? Tack i förhand :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    gör ditt bästa i varje kurs du läser. Vad gäller "tillräckligt" för att komma in på en viss eftergymnasial utbildning, t.ex sjuksköterskeprogrammet i Sthlm, så vet ju ingen hur högt antagningsgränsen "hamnar" när du ska söka. Vi kan hoppas på att antal utbildningsplatser utökas och då kommer antagningsgränsen gå ner. Ingen kan veta säkert vad som händer i framtiden. Gör ditt bästa, läs på! Titta också på andra yrken ("liknande sjuksköterska") och gör högskoleprovet - blir mina råd till dig.
    Vilka yrken "liknar" yrket sjuksköterska? OBS" yrken kan likna varandra på olika sätt men kika gärna på följande: snabblänkarna finns nedan...

    Apotekstekniker

    Barnsömnspecialist

    Djursjukskötare

    Ergonom

    Gipstekniker inom sjukvården

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Perfusionist

    Radiolog

    Röntgensjuksköterska

    Sexolog

    SOS-operatör

    Steriltekniker

    Tandsköterska

    Vårdbiträde

    Studie- och yrkesvägledare