Melina
    Hej! Mitt namn är Melina och jag går i klass 9. Jag är intresserad av att läsa Natur inr. Natur. Mitt meritvärde ligger just nu på prick 300 poäng. Jag är så orolig för att sänka mig under de sista terminerna. Min fråga är, vad är ett "för lågt" meritvärde för att kunna komma in på natur-natur linjen?
    Har vart väldigt intresserad av att läsa på IT college of Sweden i Stockholm.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Melina!
    Jag förstår att du är orolig och vill ha så höga betyg som möjligt för att garanterat komma in på just den skola som du valde men du kan bara göra ditt bästa. Ingen vet exakt hur många betygspoäng kommer att krävas för att du kommer att konkurrera med dina betyg som ännu inte är satta mot elever med andra betyg, som inte heller är satta.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i varje ämne + att du väljer några skolor till som erbjuder NA, natur - från de 40 gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder den utbildning till hösten 2016, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&orientation=21&vocation=&variant=&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id=&order=school
    och att du lägger in flera alternativ i ditt gymnasieval, helst många alternativ.

    Du söker då till den skola som är din favorit som första alternativ men i fall dina poäng inte räcker, kommer du kanske på ditt andra eller tredje alternativ - och du kommer då att stå i Reserv på dina högre prioriterade alternativ. Om du påbörjar NA, natur på en annan skola - finns det då chans att kunna byta till den skola som du helst vill gå på och chansen är större om du går SAMMA utbildning på en annan skola, än du t.ex. skulle gå en annan utbildning men på samma skola.

    Önskar dig lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare