Kristoffer
    Hej, jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet och gick ut med 19.78 i merit. Sedan dess har jag gjort prövningar och läst in betyg för att bli behörig för att läsa till civilingenjör. Totalt har jag läst 11 kurser efter gymnasiet och fått A i samtliga kurser. Jag räknade ut mitt nuvarande meritvärde via https://antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/sa-har-raknas-betygen-om/#2-har-du-l-st-p-komvux och kom då fram till att jag har 21.90 i merit, men jag tycker att detta låter väldigt högt, så jag undrar om detta verkligen stämmer. Stämmer det här med att alla kompletteringar viktas? Utan viktning har jag 20.64 i merit.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej" vad menar du med "viktning"?
    Det är under alla omständigheter det meritvärde som Antagning.se räknar fram som gäller, inte som du eller vi räknar fram. Om du gjort ansökan till en högskoleutb. i Sverige kan du invänta vilket (eller vilka) meritvärde (värden) som du får uträknat/uträknade av antagning.se

    • Julia :

      Men har du utländsk gymnasieutbildning? Information på länken du satt in i din fråga gäller UTLÄNDSK gymnasieutbildning. Du skriver i din fråga om att du läste samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet, och det tolkar vi som att du läste på en svensk gymnasieskola och fick ut examensbevis.
      Om du har examensbevis från en svensk gymnasieskola, finns info som gäller i din situation - på antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen

    • : Oj, såg det nu tack så mycket, sökte bara på "räkna ut merit komvux betyg" på google och såg inte att det gällde utländska betyg längst upp. Tack, nu klarnade det.
    • Anna : BRA! Tips! På antagning.se - gå från https://www.antagning.se/sv/dina-betyg/ - vidare genom att välja rätt typ av betyg, alltså det betyget som din grundläggande behörighet baseras på. :)