Sanna
    Hej!
    Jag går nu i nian och har inte riktigt om jag ska söka till sam internationell eller inte. Jag är jätteintresserad av sam internationell av att dom blandar in andra länder och sånt i undervisningen, att man inte bara läser om typ Sverige, dock är det ju mer engelska, jag har C i engelska men eftersom 30% av kurserna är på engelska är jag rädd att det kommer bli dubbelt så jobbigare ifall jag inte riktigt förstår allt på engelska. Jag förstår engelska bra, jag tittar alltid på filmer utan text men jag hatar att prata då jag är rädd att säga fel/uttala något konstigt. Skulle bli jätteglad om du hjälpte mig och kanske berättade lite mer om sam internationell!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, eftersom du inte nämner vilken skola det gäller så har jag svårt att veta vilka kurser som de har lagt in i programmet. Men din rädsla verkar ju mest vara att mycket är på engelska. Du säger att du ändå är bra på engelska även om du inte gillar att prata. Jag tror det är en vanesak - ofta är det jobbigt ibörjan men att det släpper efter ett tag. Så har en del elever berättat för mig som har erfarenhet av att ha läst på annat språk.

    Kanske en bra sak är att du försöker vänja dig vid att prata engelska högt - börja hemma - stäng dörren och sätt på musik och läs högt för dig själv. Vänj dig vid din egen röst, uttal så kan det vara lättare när du måste prata inför andra.

    Ett annat förslag är att du kanske kan gå en provdag på skolan och få en inblick i vardagen och undervisningen. Då får du även möjlighet att ställa frågor om hur eleverna tycker programmet är. Lycka till!/Lena, Syv