Mkkmm

    Hej! Har ansökt och kommit in på samhällsprogrammet inriktning samhäll. Jag får dock kalla fötter nu, jag vet att det är ett brett program vilket ger mig möjligheten att ansöka till i princip vad som helst i universitetet (med undantag t.ex ingenjör och läkare men det är inte något jag tänkt bli ändå för jag satsar mot antingen jurist, psykolog eller lärare). Vad läser man egentligen i inriktning samhälle mer specifikt?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan läsa om SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA
    och titta gärna på Programplan för SA < också.

    Skillanden mellan inriktningarna på SA (det finns 3 st. inriktningar på SA) är Inriktningskurserna: för att uppfylla kraven för examensbevis från gymnasieskolan (vad gäller Programstruktur) måste man ha Betyg i samtliga kurser inom en av inriktningar.För övrigt, är det ingen skillnad - vilken inriktning på SA man läser; många kurser är exakt samma, oavsett inriktning. Tema för GA, gymnasiearbete, bör helst stämma överens med den utbildningen (program/inriktning) man läser; men det är upp till handledare för GA att godkänna TEMA för GA.

    Om inriktningen Samhällsvetenskap på SA - var god se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/samhaellsvetenskap

    Inriktningskurser på inr.Samhällsvetenskap på SA är följande: