Benjamin
    Jag har läst spanska 3 i ettan på gymnasiet och fick då ett E i betyg och sedan flyttade jag till Holland och går nu på en Engelsk skola samt några svenska kurser. Men frågan jag har är att måste jag läsa spanska 4 för att det ska kunna räknas som jag har läst samhälles linjen( jag läser alla ämnen som de i beteende vetenskap gör. Och jag undrar detta för att jag är verkligen jätte jätte jätte dålig i spanska och måste nu göra om den spanska 4 kursen för jag klarade inte den

    Mvh Benjamin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin,

    på gymnasiet (ungdomar) på samhällsvetenskapsprogrammet är 2 kurser Moderna Språk obligatoriska. Det är inte specifikt bestämt vilket språk det ska vara; och det behöver inte vara samma språk... dvs man kan ex. ha Spanska 3 och Tyska 1 i sitt examensbevis.

    Men tar man examensbevis från Komvux - behöver man inte ha betyg i moderna språk.

    Vad är ditt mål? Vad vill du uppnå med dina studier?

    Om du vill få ut Examensbevis från ungdoms-gymnasiet - måste du bl a ha betyg i 2 kurser Moderna språk, vilka språk som helst. Men tar du ut examensbevis från komvux - kommunal Vuxenutbildningen - går det bra att göra det utan betyg i Moderna språk.