oliko
    Hej! Jag går i 9 och efter sommaren skulle jag vilja börja i en skola som ligger i Norrköping, nu bor jag i Stockholm och skulle därför behöva åka tåg till skolan varje dag. Finns det något speciellt kort så man kan åka billigare (sånt som kan finnas för bussar) eller något liknande? För annars hade det blivit väldigt dyrt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilka tågkort som finns kan ändras (och ibland ganska snabbt); de kort som finns idag kanske inte finns då det blir dags för dig att köpa tåg-kortet... Annars, så tänker jag så här: det är för långt att dagligen pendla mellan Stockholm och Norrköping. Resan från Stockholm till Norrköping tar drygt en timme och 20 minuter om man åker tåg (och det är om tåget ej blir försenad, vilket det ofta blir, tyvärr). Att sitta på tåget 15 timmar varje vecka när man är gymnasieelev och ska pendla "så här" i 3 år anser jag som orimligt. Du kommer inte att orka. De gymnasieelever som tidigare gav sig in på så långa "pendlingar" har nästan alla ändrat sig och antingen bytt utbildning eller flyttat till skolorten.
    Jag vet inte om den utbildningen i Norrköping är så unik att den ej finns närmare Stockholm... Den kanske är det, men du får i så fall fundera på att veckor-pendla (alltså försöka hitta boendealternativ i Norrköping så att du åker hem till Sthlm till helgen varje vecka.

    Studie- och yrkesvägledare