beccaliya2007
    Hej! Imorgon måste jag ge besked till lin rektor ang detta.
    Jag går ettan i gymnasiet och har hela mitt liv läst SVE, jag är född här men jag tänkte byta till sva då det är enklare för mig och jag kan nå högre betyg och då merit. Svenska är inte riktigt min grej. Jag undrar vad konsekvenserna är ifall jag byter, är det sant att folk som gått SVA har det svårare sedan att få jobb? Eller att komma in i universitet? Kan det förstöra för mig något? Kan man fortfarande läsa basår efter gymnasiet ifall man gått SVA? Så är förutsättningarna likadana? Tack! Jag går ekonomi ekonomi.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ämnena svenska och svenska som andraspråk är helt jämställda vad gäller behörighet till vidarestudier. Det gör ingen som helst skillnad för din möjlighet att komma in på en eftergymnasial utbildning om du i ditt examensbevis från gymnasiet kommer ha betygen i ämnet svenska eller i svenska som andraspråk. Om läraren anser att du kan eller kanske t o m bör gå svenska som andraspråk i stället för svenska, så tycker jag du vinner på att göra det. Du skriver om att det är lättare för dig att få högre betyg i ämnet svenska som andraspråk och du vinner på att få högre betyg i alla kurser som kommer ingå i ditt examensbevis men studier på gymnasiet handlar inte endast om att få betyg (helst höga betyg) men också (och kanske i första hand) om kunskaperna. Det är omöjligt att bygga vidare på de kunskaper som inte finns... det säger ju sig självt. På din gymnasieutbildning är undervisningsspråk - svenska och bor man i Sverige bör man sträva mot att kunna så mycket svenska som möjligt i tal och skrift, som det brukar heta. Att få högre betyg är inte fel men du bör också tänka på att få så bra kunskaper som möjligt och om du har bättre möjlighet att lära dig mer svenska i ämnet svenska (jämfört med ämnet svenska som andraspråk) så är det kanske en viktig anledning att överväga läsa svenska.
    Sammanfattning:
    Formellt sett, vad gäller konkurrens om plats på eftergymnasial utbildning, så gör det ingen som helst skillnad vilket av ämnena (svenska eller svenska som andraspråk) du kommer ha kurser i - i ditt examensbevis från gymnasiet. Mitt råd är att du samråder med svenska-lärare ang. vilket av ämnena du bör läsa på gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • beccaliya2007 : Hej! Kan det påverka mitt jobb i framtiden? Och ja jag borde sträva efter mest kunskap, men ifall jag gör så måste jag nog ge upp bra betyg i svenska.
    • Milla : Du går ett högskoleförberedande gymnasieprogram och tanken är att du ska läsa vidare efter gymnasiet (detta eftersom du på gymnasiet inte lär dig ngt yrke). Du kommer senare söka jobb "på det" examensbeviset du får från din eftergymnasial utbildning och inte på ditt examensbevis från gymnasiet. I examen från eftergymnasial utbildning kommer det inte synas vad du läste på gymnasiet, så min bedömning är att du kan inte få sämre förutsättningar (i alla fall om vi tänker på det formella) att få jobb. Men om du lär dig prata och skriva bättre svenska om du går kurserna i svenska (jämfört med SAS) så kommer det att märkas i det sättet du pratar och skriver... och det är det som är mycket viktigt att lära sig göra så bra som möjligt. Så, det är inte en alldeles enkel fråga att ge svar på... högre betyg ger dig bättre chans att komma in på en populär eftergymnasial utbildning, så det är en viktig sak. Men det är också viktigt att lära sig så bra svenska som möjligt. Om du, trots allt, även om du läser SAS-kurserna på gymnasiet, ändå kan lära dig så mycket svenska som möjligt i tal och i skrift, så satsa på det! Man kan lära sig svenska även utanför skolan. Du kommer också ha undervisning på svenska i många ämnen (som t.ex matematik, samhällskunskap m.fl).