hjälp

    Jag har valt samhälle, för oklara anledningar. Jag avskyr verkligen allt som har med samhällslinjen att göra, och varje dag plågas jag av att alla mina kamrater i naturvetenskapsprogrammet gör allt det jag brinner för. Jag insåg då detta när det var för sent, men jag tar ansvar för mitt val och jobbar så hårt som jag kan. Jag är nämligen snart klar med gymnasiet och vill verkligen bara komma härifrån så snabbt som möjligt eftersom jag inte trivs i skolan. Dock är jag ständigt paranoid om jag kommer kunna få behörighet till att studera astrofysik/astronomi med hjälp av det jag hört om komvux och basår. Kan jag räddas?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan komplettera efter gymnasiet; om du vill bli Astronom eller Astrofysiker behöver du komplettera med kurserna i (framför allt) ämnet Fysik.
    Se gärna yrkespresentationerna Astronom, framtid.se/yrke/astronom och Astrofysiker, framtid.se/yrke/astrofysiker
    Behörighet som brukar krävas inför relevanta utbildningar inom område Astronomi-astrofysik på de svenska lärosätena är:
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.
    På ditt gymnasieprogram blir det svårt att läsa kemi eller fysik, men du kan försöka läsa mer matte. I ditt program, SA, ingår endast matematik 1b och 2b som obligatoriska kurser. Försök välja till mer matte! Matematik 3b är ofta möjligt att läsa på SA. Kan du även läsa matematik 4, så är det ännu bättre!
    Komplettera efter gymnasiet kan man på olika sätt, på olika ställen men det blir en senare fråga (du behöver tänka på det om cirka ett år, mitt i årskurs 3).
    Tips! fundera på att välja tema för ditt gymnasiearbete som har med astronomi att göra (på något sätt) t.ex om relation mellan samhällsutvecklingen och rön inom astronomi-astrofysik (nu är jag inte alls expert på det område... jag tror du vet med om det än jag gör för att du har intresse för det område).

    Studie- och yrkesvägledare