Marcus
    Är hård konkursen för komma in på ekonomi programmet? är ekonomi programmet som Handel och adminstrations programmet fast steget högre?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Marcus,
    Handels- och admin.programmet är ett yrkesförberedande program, Ekonomi är högskoleförberedande.
    Det är olika behörighetskrav till de två programmen.
    Vissa elever är ej behöriga att söka Ekonomiprogrammet och de kommer inte att konkurrera med dig som blir behörig.
    Du kan inte göra någonting åt hur många platser som kommer att finnas på Ekonomiprogrammet på de skolor som ligger på pendlingsavstånd från där du bor.
    Det finns Ekonomiprogrammet att läsa på distans på Korr on-line gymnasiet. Du kan inkludera den utbildningen i din ansökan till gymnasiet.
    Här kan du läsa om de tre skolor som har Riksrekrytering på Ekonomiprogrammet:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sven-eriksonsgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Riksrekrytering betyder att elever från hela landet får söka.

    Mitt råd är att du kämpar för att få så höga betyg som möjligt från å k 9 samt att du anger många olika alternativ i din gymnasieansökan, prioritera i första hand den utbildning som du helst vill gå.
    Ingen, förutom de elever som har A-betyg i alla ämnen, kan vara säkra på att de kommer in. Allt beror på vad elever får för betyg i maj - och det är flera månader dit. Vi kan inte veta vad som händer i framtiden och ännu finns det tid för nya skolor att starta och att rektorerna beslutar om att utöka eller minska antal platser på utbildningar. Allt detta spelar roll.

    Jag råder dig att ägna mer tid och engagemang åt att försöka få så höga betyg som möjligt i alla ämnen som du läser nu. Än finns det gott om tid innan du måste bestämma dig angående gymnasieval.
    Gå på öppet hus på flera skolor och förhoppningsvis kommer du att "känna för" någon skola och program: HÄR VILL JAG GÅ! - känsla.
    Det är viktigt att trivas på skolan - du kommer att gå dit varje dag i tre år.
    Komplettera med kurser kan man även på KomVux efter gymnasiet eller på basåret på högskolan.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte