Jesper
    Jag går andra året på Samhällsprogrammet för högfungerande Autism och jag undrar om jag måste göra Gymnasiearbetet i årskurs 3, även om jag har planer att inte studera vidare efter gymnasiet på högskola/Folkhögskola/Universitet.

    Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper!
    för att få ut Examensbevis från gymnasiet måste en kurs som heter Gymnasiearbete (vanlig förkortning GA) finnas med - och den måste finnas med godkänt betyg (E). Utan betyget i gymnasiearbete eller med icke-godkänt betyg (F) kan man inte få ut examensbevis. Man får i så fall ut ett studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Vad är dina planer efter gymnasiet?
    Om du inte har planer på att studera på en utbildning som kräver grundläggande behörighet, då är det inte obligatoriskt för dig att ta ut examensbevis, men jag har även en annan fråga: vill du även under årskurs 3 få studiehjälp från CSN (studiebidrag)? I så fall måste du läsa på heltid. Om en gymnasieelev inte deltar i alla kurser som ingår i elevens studieplan, då läser hen på deltid. Deltidsstudier ger, som regel, inte rätt till studiehjälpen/studiebidraget från CSN. CSN utgår ifrån de uppgifter som gymnasieskola rapporterar in. Skulle det bli så att du får reducerad studieplan i samråd med SYV-en och rektorn på din gymnasieskola, då borde din skola rapportera till CSN att du läser på heltid, även om du i praktiken läser på deltid. Så, vad jag försöker säga är följande: om du vill få pengarna från CSN se till att på förhand lösa den frågan med personal på din skola (om du ska läsa på deltid p g a du inte gör kursen gymnasiearbete).
    En elev kan också vara inskriven på en kurs (t.ex GA) men ej delta - då är det skolk och vid skolk riskerar man bli av med studiehjälpen från CSN.

    Flera fördelar för dig om du gör GA
    Mitt förslag är att du överväger att göra gymnasiearbete och försöker få E, godkänt betyg. Man kan inte få högre betyg i GA än just E. Betygsskala för den kursen består av F och E.
    "Tidsåtgång" för att göra gymnasiearbete är totalt cirka 200 timmar, allt som allt. Det som är roligt med GA är att du kan välja temat som intresserar dig som mest och fördjupa dig i det kunskapsområde. Jag hoppas att det finns någonting som på något sätt har med "samhälle" att göra som intresserar dig och varför i så fall inte lära dig mera om just det + få en rimlig chans att få E i GA och även uppnå kraven och få ut examensbevis.
    Examensbevis ( i stället för studiebevis) från gymnasiet kan ge dig många fördelar, även om du inte direkt efter gymnasiet kommer söka till högskola-universitet.
    När man söker jobb kan arbetsgivare prioritera sökande som har examensbevis (för att det är en sort "kvalitetsstämpel" som säger att personen uppfyllde kraven och lyckades nå målet med gymnasiestudier). Sedan kan du kanske ändrar dig om några år och vill söka till högskoleutbildning (tar du inte ut examensbevis från gymnasiet i slutet av årskurs 3, kan det längre fram bli svårt att ta ut examensbevis från komvux, speciellt om det går några år... för att reglerna kan ändras och hela gymnasiesystemet kanske görs om - det finns t.ex planer på att införa Ämnesbetygen i stället för Kursbetygen och detta kan göra det svårt att komplettera studiebevis upp till examensbevis på komvux).

    • : Det var bara en tanke. Jag pluggar på heltid. Tycker årskurs 2 redan är svår, hinner knappt med. Men detta är något jag får ta med syven på min skola och mina föräldrar och lärare. Tack för svaret ändå. :)
    • Julia : Det finns kanske några alternativa lösningar som kan hjälpa dig: t.ex skulle du kunna göra det mesta av gymnasiearbete under sommarlovet (om du kommer överens med handledaren för GA på din skola om temat och frågeställningar så skulle du kanske kunna samla material och skriva ihop ditt GA till minst hälften, kanske t o m till 80% redan under sommaren och avsluta sedan med finjusteringar under årskurs 3). --- Ännu en lösning som kanske skulle funka för dig är om du fick förlängd undervisningstid - skulle lägga upp dina studier på längre tid än 3 år. Det är rektor på din gymnasieskola som i så fall får ansöka hos din hemkommun om pengarna för att ge dig möjlighet att läsa under längre tid än 3 år.