Marcus
    Jag tror jag har hittat mitt drömjobb och det program jag vill gå.
    Ekonomi programmet är nog något för mig, undrar jag om intsgningspoängen är höga til ekonomi programmet? Vad brukar dom ligga på? Skulle nog vilja bli mäklare annars. Men hur länge ska man gå högskolan för bli försäljare i framtiden? Är det mycket No på Ekonomiprogrammet, no är inte mi n starka sida.
    • : Har fått svar på allt genom eran sida. I framtiden så är det er jag vill tacka!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    poängen som ger plats på olika gymnasieprogram varierar från skola till skola och från år till år.
    Minimi antal poäng är 120 Mtv för att man måste vara BEHÖRIG och för det krävs till ett högskoleförberedande program 12 grundskolekurser och godkända betyg i dem, som är E och är = 10 Mtv. 10x12=120 därför är minimiantal 120 Mtv
    Exakt vilka kurser som man måste ha godkänt från grundskolan till just Ekonomi, se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    Det viktigaste är att bli just BEHÖRIG dvs ha godkända betyg från grundskolekurser i just de "rätta" 12 ämnena. Bäst är det att ha så höga betyg i samtliga grundskolekurser som möjligt - då har man bäst chans att komma in.
    Ett råd är att söka Ekonomiprogrammet på alla de skolor som ligger på pendlingsavstånd - flera alternativ i gymnasievalet är bättre.
    Exakt vilka kurser som man läser på Ekonomiprogrammet, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/EK.pdf

    Kontakta de skolorna där du vill gå på gymnasiet och fråga vad de hade i Mtv under de senaste åren. Då får du en "fingervisning" hur poängen brukar ligga på just de skolorna, men Mtv kan gå både upp och ner ganska mycket - så det gäller att kämpa för så höga betyg som möjligt i alla grundskolekurser.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA SYV