Hej Sibelle!
    Du behöver inte vara orolig av att "hamna" i BII korten.
    För det första, så är det inte en sämre kvot, utan EN ANNAN kvot bara. Det händer att antagningsgräns är densamma eller t o m lägre i BII kvoten. Men det är sant att oftast är det lättare att komma in i icke-kompletteringsgruppen.

    Om du har alla dina kurser i ett dokument - Examensvevis - då har du inte kompletterat och prövas i icke-kompletterings gruppen. Att du gjorde om tentorna eller läste om kurserna eller gjorde prövningar - spelar ingen roll. Det som är viktigt: är alla dina kurser samlade i ett dokument EXAMENSBEVIS - så är det ett dokument du söker med och med det inte har kompletterat.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Hej!Mitt mål är att komma in på läkarprogrammet, och då är det högre antagningsgräns i BII- kvoten. Min studievägledare i skolan sa så här" Du kan läsa upp ditt betyg F med prövning under tiden på gymnasiet och hamnar inte i B II". Vill bara dubbelkolla ifall det stämmer.
    • Milla : Det stämmer att i fall du har ETT BETYG där alla dina kurser är samlade - då har du inte kompletterat. Du vet säkert att det är väldigt hög antagningsgräns till Läkarprogrammet i Sverige och det är i princip alla A-betyg som krävs + även betyg i meritpoängskurser. Gör högskoleprovet också och börja göra HP redan nu, för att hinna göra HP några ggr. Resultat är oftast högre för varje nästa gång man gör HP, även om man inte tränar mellan provtillfällena.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    det kanske inte behövs då du säkert är välinsatt i Högskoleprovet redan, men skickar ändå länkar
    http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet
    http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov
    och http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet

    Just när man söker till Läkarprogrammet är det mer eller mindre obligatoriskt att göra Högskoleprovet. Eftersom det är så pass många sökande till så pass få platser och sökande har oftast väldigt höga betyg, kan en situation uppstå då antal sökande med högsta möjliga meritvärde 22,5 är fler än platser på utbildningen och i så fall rangordnas dem utifrån resultatet av högskoleprovet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Vänlige hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare