Marcus
    Teknikprogrammet innehåller mycket matte, kan man ta en lättare matte kurs eller Naturvetenskaps kurs i programmet då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    för att kunna klara av en högskoleutbildning inom Data/IT, så behöver man kunna mycket matte, det är därför Teknikprogrammet innehåller mycket Matte.
    Rent formellt,så får du önska byta 1c mot 1b och 2c mot 2b i Matte /dvs läsa medelspår i stället för ett avancerat/ men det blir troligtvis svårt för dig att sedan komma in i Matte 3 och 4, som du kommer att behöva lära dig om du vill jobba med datorer /och gå en högskoleutbildning/.

    Jag har inte förstått vad du menar med att ta "Naturvetenskaps kurs i programmet"? Menar du att du vill välja bort Matte och läsa NO ämnena i stället? Eller menar du någonting annat?
    Jag kan då direkt förklara för dig att Matte är ett obligatoriskt ämne och Matte 1, 2 och 3 är obligatoriska kurser på Teknikprogrammet. Man kan alltså inte ta bort Mattekurserna.
    Om du vill läsa NO ämnena som inte ingår i Teknik, kan du välja lägga till dem inom Individuellt val, 200 poäng.
    Mvh
    Mikael SYV