Elev

    Hej! Jag går sista året nu på samhäll beteende och har nu efterhand insett jag skulle vilja utbilda mig till Forensiker. Att läsa kemi med inriktning forensisk. Skulle i efterhand valt natur men ville inte byta och göra om allt nu mot slutet såklart så har valt att lägga till naturkunskap 1 och 2 samt Matematik 3b för att få lite bredare behörighet iallafall? Har förstått det som om att jag i mitt fall då sen behöver plugga till Kemi 2, biologi 2 och fysik 1a? Första frågan är då eftersom jag inte har någon gymnasieutbildning av kemi 1 eller biologi 1 om jag måste läsa upp dem ämnena först eller om man på nått sett kan hoppa över dem och börja direkt på kemi 2 och biologi 2 för att på så sätt spara några veckors pluggtid. Att gå från absolut minst 25 veckor heltid plugg till kanske 15 på heltid? Har förstått det som om att man kanske behöver matematik 4 också i vissa fall beroende på vart? Min andra fråga har mer med själva jobbet att göra sen. Vet att NFC ligger i Linköping och det är där jobbet sköts för det mesta. Men undrar om det finns fler ställen i Sverige som arbetar inom detta (Forensiker inom kemi och biologi) eller om det är Linköping man ska söka sig i jobb sen ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller skaffa sig "naturvetenskaplig behörighet" så baserar sig kurserna på högre nivåer på innehåll i kurserna på lägre nivåer, alltså för att ha en rimlig chans att få godkänt betyg i t.ex Kemi2 måste man kunna innehåll i kursen kemi 1 på lägst den nivån som motsvarar godkänt betyg (E) och det är just därför som komvux inte tar in på högre kurser i samma ämne om hen som söker saknar godkänt betyg i lägre kurser. Så, komvux kommer med störst sannolikhet neka dig plats på kemi2 och biologi2 om du inte först får godkända betyg i kemi1 och biologi1.
    OBS! du kan samtidigt som du söker till komvux söka även till naturvetenskapliga basår på högskolenivå och på folkhögskolorna. Du kan sedan se var du kom in och välja var du vill läsa.
    Om yrket Forensiker... Det vi vet om det yrket berättar vi på framtid.se/yrke/forensiker
    Vad gäller arbetsort/orter för Förensiker, så - tycker jag - det är en senare fråga... för att mycket kan ändras på den tiden som utbildningen kommer att ta. Det är tidigast om 4 år som det kan bli aktuellt för dig att söka jobb som Forensiker (troligtvis kommer det ta längre tid för att det är mer troligt att man behöver läsa även masterprogrammet, än att man kan få jobb som forensiker med endast kandidatexamen). Om du ska läsa kandidat + master tar det fem år. Ännu är du inte behörig till kandidatprogrammet i kemi, så nu är vi uppe i 6 år... det är lång tid och väldigt mycket kan på den tiden förändras.
    Matematik? Behöver du matte 4 eller inte? Mitt råd är att du läser även Matematik 4 och (om möjligt) även ännu mer matematik (Matematik 5 och specialisering). De "onödigt höga" mattekurserna kommer ge dig meritpoäng men annars så är goda mattekunskaperna bra att ha i väldigt olika sammanhang.

    Studie- och yrkesvägledare