Mikael SYV på FrågaSYV
    Ja, sökande från hela Sverige söker till en Yrkeshögskoleutbildning "pilot" i Göteborg. Antal platser kanske är 40 just nu, men det kan bli både färre eller fler under de kommande åren - att man tar in de "bästa" (eller snarare de lämpligaste) sökande är väl jättebra. Vi vill inte ha de dåliga eller olämpliga piloter, eller hur? Det är klart att man tar in de "bästa" av alla som söker. Det är en vanlig princip på så gott som alla eftergymnasiala utbildningar.
    Det är bara till komvux som man tar in enligt en annan princip: personer med kortast tidigare utbildningsbakgrund tas in först till komvux kurser och kurspaket.

    Mvh
    Mikael SYV