Marcus
    Om man vill bli företagssäljare i framtiden, ska man gå högskola eller yrkeshögskola då? Vadå intsgningspoäng på högskolan eller yrkeshögskolan då? Är ekonomi programmet bästs programmet att gå då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    om du startar eget företag inom försäljning, då bestämmer du själv vilken utbildning du behöver och söker den; om du söker jobb som Företagssäljare - är det arbetsgivaren som väljer vem hen vill anställa och eftersom Försäljare är INTE ett legitimationsyrke, dvs det finns inga krav på att man skall ha en viss utbildning, kan arbetsgivaren anställa vem hen vill - med eller utan utbildning. Ofta är det personlighet eller tidigare erfarenheter som är avgörande för vem som får jobb som säljare, och inte personens utbildning.
    Det är därför omöjligt att lova att du eller någon annan får jobb som säljare efter just en viss utbildning.
    Ekonomiprogrammet är passande om man har planer på att söka jobb som säljare eller starta eget inom försäljning.
    När du läser på Ekonomiprogrammet, kan du se vilka utbildningar på eftergymnasial nivå som finns att söka då. Yrkeshögskoleutbildningar kommer till och försvinner sedan när marknaden är mättad. Ofta körs en viss yrkeshögskoleutbilding under 2-3 år men det finns sådana som körs i många år i rad också.
    Om du t.ex. väljer en viss Yrkeshögskoleutbildning nu, kanske den inte finns när det är dags för dig att söka.
    Högskoleutbildningar är något mer "stabila" och finns ofta på samma ort under många år.
    Nackdelen med det är att det finns väldigt många med samma utbildning på samma ort och det är mycket svårt att få jobb på utbildningsorten, utan man måste flytta (och helst långt bort) från utbildningsorten efter en högskoleutbildning.

    Du kan se alla högskoleutbildningar som finns i Sverige idag på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildnigar som finns idag på www.yhguiden.se

    Utbud av utbildningar förändras och vad som kommer att förändras om några år - vet vi inte idag.
    Du kan därför planera "i stora drag" och inte i detalj. Detaljplanering riskerar att inte hålla pga förändringar på arbetsmarknaden och i utbildningsutbudet.

    Det är vad jag kan svara på din fråga. Är du intresserad av försäljning, läs mycket matte, engelska, övriga språk, ekonomi, kommunikation och psykologi - det är de ämnena som ger kunskaper som är mycket värdefulla för en blivande försäljare.

    Mvh
    ANNA SYV