Marcus
    Om man vill bli journalist, vilket gymnasie program ska man gå då?
    Vad tjänar en journalist hallands län? är det mycket plugg på högskolan för bli journalist? Jag förstör att det är mycket skriva och man ska vara bra på både tal och skrift?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    hej Marcus,
    man kan bli Journalist efter vilket som helst gymnasieprogram. Man utbildar sig till journalist inte på gymnasiet, utan efteråt och det finns även journalister som inte har någon formell utbildning i just Journalistik. Det är extremt tufft konkurrens om Journalist-jobben och finns absolut inga garantier på att få jobb eller uppdrag som journalist, tvärtom, det är undantag om man får jobb som journalist. Man kan få något litet uppdrag som frilansande då och då - men det kan man inte leva på och betala hyra&mat. Man skall ha en annan inkomst för att betala levnadsomkostnaderna och satsa därför på ett annat yrke att ha "i botten" eller "i ryggen" - helst (om man inte har någon som försörjer en, så att säga).
    Angående gymnasiet: se t.ex. här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ingrid-segerstedts-gymnasium - profil Journalistik&samhälle /på Samhällsvetenskapsprogrmamet/;
    Profil Journalistik finns även på 2 inriktningar på den här skolan /också det på sA/: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-norra.
    Vet ej var i landet du bor... du frågar om lön för journalist i Hallands län. Antar att du bor i Halland eller kanske vill flytta till Halland och jobba som journalist där. De uppgifter vi har är att medellön för en manlig journalist i Halland ligger idag på ca 22 600 kr. i månaden.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte