Marcus
    Jag har ett brytningsfel och har glasögon. Med glasögon ser jag riktigt bra. Utan ser jag suddigt kan man bli kranförare då?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, det är optiker och ögonläkare (specialistläkare som heter "oftalmolog") som du bör tillfråga. Du kan också vända dig till rektor och lärare på Bygg/Anläggningsprogrammet - inriktning Anläggningsfordon. Utan att vara specialist i frågan - törs jag inte svara till dig.
    Om det var upp till mig personligen att bestämma då skulle jag tycka att så länge man med glasögon ser riktigt bra, är det OK. Med det är inte upp till mig.
    Mvh
    Julia SYV
    Hej igen,
    angående synnedsättning och möjlighet att bli förare av anläggningsfordon:
    om personen genomgår syntest för körkort B /för personbil/, och klarar det, så gäller samma för krav för anläggningsförare med tillhörande kort för hjullastare och grävmaskin.

    Ett råd till dig: gör syntest för B-körkort /hos en legitimerad Optiker/ och om du klarar det testet - är det inga problem att bli anläggningsmaskinförare med den synen du har.

    Mvh Julia SYV

    • : Tack så mycket :D
    • : Men, kollar man sånt innan man söker?
    • Milla : Ja, det är viktigt att försäkra sig om att du kan få ett yrkesbevis för en viss typ av fordon - vid nedsatt syn.
    • : Jag har glasögon och ser lika bra som en utan om jsg hardom på mig. Kan man bli det då? Räknar dom med dåligsyn när man har glasögon på sig och inte ser bra?
    • : Förstår inte riktigt vad dom menar? Ska man ha bra syn me d glasögon och linser och klara kraven eller utan?
    • Milla : Fick du svar från någon och förstår inte vad "de" menar - skriv tillbaka och om att "de" förtydligar sitt svar - är mitt råd.
    • Julia : Jag har nu utökat mitt svar till dig: läs ovan! Lycka till! Mvh Julia SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus, jag undrar om du har haft den så kallade "hälsosamtal" hos Skolsköterskan på din skola?
    Skolsköterska är utbildad sjuksköterska och har bra koll på vilka medicinska krav som ställs inom olika yrken.
    Ett råd till dig - prata med skolsköterskan först och få fram vilka begränsningar i yrkesval som just du eventuellt har. Då vet du sedan vilka yrken som inte kan bli aktuella för dig. Sedan kan du välja bland de andra yrken, som kan bli aktuella för dig.
    Att gå just den vägen som jag föreslår nu känns mycket mer produktivt för din del - det sparar din tid då du slipper gå igenom alla yrken som finns och fundera angående varje yrke - om det skulle kunna bli aktuellt med just din synnedsättning.
    Önskar dig allt väl!
    Med vänlig hälsning &stort Lycka till!
    Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare