Marcus
    Om man vill jobba i radio eller tv i framtiden vilket gymnasie program ska man gå då? Vad sär det man pluggar för något då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    de som jobbar som radiopratare eller med radio och tv - har vitt skilda bakgrunder.
    Man kan vara utbildad skådespelare, journalist, läkare (exempel: Fråga doktor som går på måndagar kl.18.15), bilmekaniker ("Bosse- bildoktorn"), Frisör ("gör om mig" på torsdagar i Go´kväll), Kock (olika matlagningsprogram) och så vidare. Är man bra på något yrke och är intresserad av att komma med på radio eller TV (och med lite tur) - kan man få jobba med det, som du ställer frågor om nu.

    Det finns ingen specifik utbildning till "radiopratare" eller programledare. Ett råd är att du utbildar dig inom det, som du annars är intresserad av.

    Mvh
    Julia SYV