mansoora
    jag undrar att hur mycket kostar det att utbilda en tandläkare i sverige för att jag läst i (FRÅGA SYV) att det kostar 1 mil att utbilda en läkare därför ville jag fråga det...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Det är Staten som tar på sig kostnaden för att utbilda svenska medborgare och personer med permanent uppehållstillstånd - i Sverige.
    Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd, kommer du inte behöva betala för utbildning till tandläkare i Sverige - i alla fall så är det nu, men förändringar kan tillkomma.
    Om du vill veta vad utländska medborgare utan permanent uppehållstillstånd betalar för att utbilda sig till tandläkare i Sverige, är det bäst att kontakta varje högskola och fråga där: då får du rätt info om de exakta priserna som är aktuella just nu.
    Om en svensk medborgare vill läsa till tandläkare utomlands, är det inte gratis och kostar olika mycket i olika länder. De populära länderna för svenskar att utbilda sig till tandläkare är Polen och Danmark.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag menar hur mycket staten betalar jag vet att för mig är kostnad fri men ...staten
    • Milla : Det är en bra fråga att ställa till www.uhr.se universitets och högskolerådet. Det kan bero på hur man räknar och vad man inkluderar i "priset". Utbildning till tandläkare är så pass lång att priset ändras också under de åren som utbildning pågår. Ställ frågan till www.uhr.se och berätta sen för vad du får för svar.