Kim

    Hej, jag har nyss bytt linje från estet till fordon och transport. Eftersom att jag kom på det för sent i ettan blev jag tvungen att gå om ett år. Det börjar nu kännas väldigt segt och jag ångrar att jag valde att gå om ettan då jag inte trivs här heller. Finns det något sätt för mig att byta skola och fortsätta mina studier som jag skulle haft i tvåan direkt bara så att jag får högskolebehörighet eller måste jag gå ut alla 3 år på denna skola om jag inte hoppar av? Att byta tillbaka till min gamla linje går inte eftersom jag slutade på alla estet-ämnen när jag bestämde mig för att byta linje.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    För att få högskolebehörighet behöver du få ut examensbevis med godkända betyg i bland annat matematik 1, svenska 1,2&3 samt engelska 5&6. Du måste också uppfylla alla de övriga kraven som ställs på att få ut examensbevis och det krävs godkända betyg i kurser motsvarande tre års studier på heltid.
    Om du inte har godkända betyg i nästan alla kurser från årskurs 1, måste du börja från år 1, på nytt. På vilket program och skola? Jo, där det finns ledig plats, om det finns att hitta nu. Annars får du söka till år 1  till nästa höst. Fråga på gymnasieintagningen om det finns lediga platser. Om du svarar i vilken stad du vill gå på gymnasiet kan vi försöka få fram info om det finns lediga platser.

    • :

      Jag har redan godkända betyg i alla de allmäna kurserna som svenska 1, engelska 1, matematik 1, samhällskunskap och historia från mitt förra gymnasium. Det enda jag inte har betyg i är de ämnena som är specifika för linjen jag gick. Alltså min fråga är om jag kan använda de betygen jag har och börja i tvåan som jag egentligen skulle ha gjort nu. Jag har redan bytt en gång och går i ettan nu igen så att vänta ett till år och gå ettan ytterligare ett år är inget jag känner för att göra. Om jag skulle byta skulle det vara till ett gymnasium i jönköping om det inte finns något sätt att plugga på distans på heltid.

    • Mikael : Du får fråga på skolorna om de har ledig plats men jag tror inte du kan börja i år två på ngt program för att du saknar betygen i de kurser som är specifika för programmet.
    • Anna :

      När fyller du 18 år? jag frågar för att du kan kanske titta på alternativet Allmän kurs på en folkhögskola. Man måste vara 18 år eller "nästan" 18 år för att kunna bli antagen till en folkhögskola. Men ibland köper utbildningsförvaltningen plats för yngre elever på folkhögskolorna. Du har inte rätt att kräva att utb.förvaltningen köper plats för dig på en folkhögskola men du kan fråga om det. Det är inte säkert det finns plats på någon folkhögskola inom pendlingsavstånd nu, när läsåret har börjat. Vanligtvis söker man till folkhögskolorna på våren för att börja på hösten. Ansökningsperiod kan t.ex vara mars-april (kan vara olika på olika folkhögskolor, kanske t o m till 1 juni på några av folkhögskolorna.
      Om studieform FOLKHÖGSKOLA var god se https://www.framtid.se/studier/folkhogskola

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kim,

    det är olyckligt att det blev så som du beskriver. Tyvärr så håller jag med Mikaels svar och kommentar. Vi på FRåGA SYV bestämmer inte om du får eller inte får börjar i år 2 men skulle jag vara rektor skulle jag säga Nej till dig om du frågade mig om du kan börjar i år2.
    Förklaringen: rektor får inte skriva in en elev på en gymnasieskolans nationellt program om eleven kommer sakna möjlighet att ta ut examensbevis och du kan inte uppnå kraven för examensbevis på endast 2 år om du saknar alla de programspecifika kurser som läses i år 1. På vilket sätt ska du skaffa dig de kunskaper och de betygen? Det är ju givetvis bra att gå i skola om alternativet är att inte gå i skola och sitta hemma och inte göra någonting, men gymnasieskolans främsta uppgift är att ge eleverna möjlighet att uppnå kraven för examensbevis och du kommer ej kunna göra det. Det är inte praktiskt möjligt att se till att du läser både de kurser som läses av eleverna i år 1 och 2 samtidigt. För det första, så bygger kurserna på varandra och för det andra, så kan du ju inte klona dig och delta i 2 lektioner samtidigt (eller läsa dygnet runt och tenta av kurserna). För att "tenta av" behöver du handledning och lärartid för att förhöra dig och sätta betygen - den tiden finns inte varken sig hos dig eller hos lärarna.
    När elever läser år 1 men inte trivs och vill börja på ett nytt program nästa läsår, råder vi dem alltid att ej hoppa av några kurser och göra sitt bästa i varje kurs, även om de tycker att "de här kurserna kommer jag inte behöva för jag ska läsa ett nytt program nästa år", då svarar vi att det
    - för det första är inte säkert att eleven ska komma in på ett nytt program (man konkurrerar ju om plats);
    och
    - för det andra, så vet vi att ibland vill man sedan byta tillbaka (som du vill nu) men det blir då inte möjligt om man ej har godkända betyg från år1 på sitt gamla program.
    Det är synd att du inte samrådde med någon studie- och yrkesvägledare innan du fattade beslut att inte läsa programspecifika kurser förra året, men vi kan inte gå tillbaka i tiden. Vi måste titta framåt. Den realistiska alternativet för dig är att läsa år 1 nu på "något program", där du har plats nu eller där du kan få plats och se sen om du till nästa höst vill söka till år 1, på nytt.
    Det finns elever som börjar i år 1 tre och ibland även fyra ggr år efter år. Från det året du fyller 19 år blir det sista möjlighet (pga åldern) att börja på gymnasiet. Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år hör man till komvux.