Ruby
    Hej igen
    Jag står nära reserv på en skola som jag vill komma in i men saken är att jag vill inte gå ekonomi linjen. Jag undrar ifall ja kommer in i skolan men att ändå byta linje men jag vill göra det på direkten så ja slipper gå om

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ruby!

    Man står reserv till varje Utbildning separat. Om den utbildning dit du vill komma in, har tomma/lediga platser, kan du hoppa in direkt. Men om det finns egen reservkö till den utbildningen, går eleverna i den kön före dig. Det är som att man står i kö till samma byggnad men till Olika ingångar och där inne i byggnaden, så finns det inte dörrar mellan olika rum. Eleverna på samma skola läser alltså i "olika rum" utan dörrar mellan rummen... man måste ut ur skolan och sedan ställa sig i kön till den dörren, som leder till det rummet, dit man vill komma in. Så kan man kanske beskriva det...

    Vissa program är mer lika varandra än andra program - t.ex Ekonomi, Samhällskunskap och Humanistiska är ganska lika varandra. Sedan är det också Naturvetenskapsprogrammet och Teknik som har många gemensamma "nämnare", kan man säga.

    Om programmen liknar varandara mycket, kan man ibland byta innan åk2 - utan att behöva gå om. Men om programmen inte alls är lika varandra, eller om det inte finns ledig plats på utbildningen, kan du söka om till åk1 igen och konkurrera med dina betyg från grundskolan till antagning till gymnasiet till hösten 2017 och sedan, om du kommer in, gå om hela gymnasiet, 3 år från höstterminen 2017.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte