Uno

    Hej! Om man läser ett program på 100% som man måste söka kurser inom (Anmälan till kurs inom program) inför höstterminen, men samtidigt är intresserad av att söka in till ett annat program på 100%, men inte vill hoppa av det nuvarande programmet förrän man vet att man kommit in på det man vill, hur gör man då? Det finns nämligen ett program som jag alltid drömt om att läsa, men inte kom in på. När det var dags att söka in till universitet, så jag tog "the next best thing", men jag vill inte ge upp på min drömutbildning. Därför vill jag, under utbildningen jag går på just nu, kontinuerligt söka in till min drömutbildning, men att jag har utbildningen som jag läser just nu som en plan B. Problemet är ju bara att man inför varje termin måste söka kurser inom programmet, så jag är rädd att jag skulle bli antagen till min drömutbildning men att den skulle bli struken för att jag redan blivit antagen till 100% studietakt på den nuvarande utbildningen som jag läser. Alltså, kan man söka programmet och kurserna utan att anmälan till mitt drömprogram stryks? Jag undrar alltså om Anmälan till Kurs inom Program, AKP, och anmälan till annat program krockar? Alltså stryks ansökan till programmet om man blir antagen där eftersom att man redan är antagen till 100% programspecifika kurser, eller hur funkar det? Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Uno,
    mitt råd är att du söker till det nya programmet i första hand och lägger kurser inom ditt program som dina lägre prioriterade alternativ. Då blir det så att - om dina meriter ger dig plats på det nya programmet, då borde du bli antagen där; sedan har du ju platsgaranti på kurser inom ditt nuvarande program. På så sätt borde du bli antagen till båda programmen samtidigt. Sedan kan du välja hur du vill göra - om du vill försöka läsa båda samtidigt eller om du då hoppar av dina nuvarande studier. Du kan även kontakta Antagning.se som just sköter administration kring antagningen till svenska högskoleutbildningar. jag har nu svarat till dig enligt de svar som vi tidigare har fått från antagning.se (men kan inte ansvara på om de gör om sina regler och rutiner).
    Kontaktuppgifter till Antagning.se - 0771-550720 och tel.tid kl.9-16. Du får gärna höra av dig sen och berätta om du fick samma svar från antagning.se som jag ger dig nu.