Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Christian,

    läs info på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-väg - det handlar om att Grundläggande behörighet kan man få genom ett antal godkända gymnasiala betyg + 3årig arbetslivserfarenhet som man tjänat genom arbete på minst halvtid och tiden börjar räknas från det att man har slutat på gymnasiet (eller i alla fall fyllt 19 år). Alltså det är inte extrajobb vid sidan av studier utan när jobbet är Huvudsysselsättning.
    Betygen i kurser för Särskild behörighet måste man alltid ha.
    Och för konkurrens måste man i så fall ha ett giltigt resultat från högskoleprovet, för att annars har man inget att konkurrera med för att meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga betyg.

    Det finns också planer på att 2025 införa ett "behörighetsprov", som ännu en väg in på en högskoleutbildning; exakt vad som kommer att gälla för det "behörighetsprovet" är ännu inte känt.