Aalse
    Hej Jag går just nu 3e terminen på läkarprogrammet utomlands och skulle vilja byta till sverige. Vem är det man skulle kontakta isåfall för att kunna få mer information angående de olika universitetens antagningspolicy osv. Skulle man kunna diskutera det med er isåfall?
    Och är det från och med termin 5 för alla universitet i sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du bör kontakta studievägledare på de institutioner där läkarprogrammen, i Sverige, erbjuds. Som allmän studievägledare (som jag är) kan jag endast ge en översiktlig förklaring om hur det kan gå till... För det första, så måste ledig plats finnas (som uppstår vid avhopp men inte alltid... för att även om studerande hoppar av så behöver inte ledig plats uppstå: t.ex kan det ändå vara för många studerande eftersom "överintag" brukar göras just med tanke på ev.avhopp från programmet + att de studerande "kommer tillbaka" till programmet t.ex från föräldraledighet... så det är inte alls säkert att någon ledig plats kommer finnas).
    Men även om ledig plats finns, så, vad jag förstår det som, att de utbildningsansvariga kan bestämma att inte tillsätta den platsen. Jag tror inte det är obligatorisk för lärosätena att försöka tillsätta alla lediga platser.
    Men vi säger att ledig plats finns och kanske t o m flera lediga platser, då tittar de utbildningsansvariga på vilka som hörde av sig med frågan om de kan byta till deras utbildning och jag tror de kommer i första hand välja tillsatta lediga platser med studerande på läkarprogrammen i Sverige (de studerande som vill byta skolort) - detta för att det är enklare för lärosätet (innehåll i läkarprogrammen på de olika lärosäten i Sverige är identisk eller i alla fall mycket likt varandra och de studerande i Sverige har också läst med undervisningsspråk svenska, så de kan alla begrepp på svenska...). I Sverige ges läkarprogrammet endast på svenska (i alla fall enligt de uppgifter jag har).
    Så, chansen att byta från utbildning i utlandet är rätt liten. Det är dock inte förbjudet att fråga om det på institutionerna där läkarprogrammen ges. Det är ganska arbetskrävande för de utbildningsansvariga att värdera alla kurser i din utländska utbildning och se om de helt motsvarar de svenska kurser i läkarprogrammet och det måste de göra om de ska göra bedömning om du kan hoppa in i läkarprogrammet. För att ta ut läkarexamen behöver man ha godkända betyg i alla kurser som ingår i läkarprogrammet i Sverige. Kurserna utomlands kan vara identiska eller mycket lika eller inte så lika de svenska kurserna. Kurserna kanske också läses i en lite annan ordning. Så, det är ett krävande "jobb" att jämföra, bedöma och argumentera för varför du kan eller inte kan bli antagen till "senare del av läkarprogrammet" och den tiden och kunskapen kanske inte finns på institutionen... men om ingen ledig plats finns, så blir det en "icke-fråga", tyvärr.
    Enligt min erfarenhet, är chansen att byta så som du önskar väldigt liten. Jag blir inte förvånad om du inte får svar från institutionerna, över huvudet taget eller om du får svar att det inte går. Men kontakta institutionerna och lycka till! Vi håller tummarna!
    Vad läkarprogrammen, i Sverige, ges kan du se på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu - vad jag kan se är det 7 olika orter som erbjuder läkarprogrammet, snabblänk till listan Här>>
    De sökbara utbildningar finns att hitta på www.antagning.se

    Studie- och yrkesvägledare