Cambridge

    Hej! Jag har några frågor angående antagningen som sker när man söker utomlands. Jag har tänkt att söka till ”Computer Science” i Cambridge University, och behörigheten att komma in där skiljer sig helt från det svenska meritpoängssystemet. Där står det att man behöver 3 A+ enligt den engelska A-level systemet, och 2 av dessa ämnen behöver vara ”Maths” och ”Further Maths”. Vad motsvarar det i svenska systemet, och kan man ens komma in om man har fått en gymnasieexamen från Sverige?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag är inte expert på studier utomlands. FRåGA SYV specialiserar sig på studier och yrken i Sverige. Men vi försöker, så gott vi kan, svara på frågor om studier utomlands också (dock är vår kunskap och möjlighet att svara på de frågorna ganska begränsat).
    De som i Sverige är eller borde vara "mer eller mindre experter" på den typen av frågor som du ställer är SYV-ar som arbetar på IB-programmet (den internationella gymnasieutbildningen); problemet för de som inte går IB-programmet blir att det inte ingår i gymnasieskolornas uppdrag att ge hjälp och vägledning till andra än deras egna elever. Du kan testa fråga SYV-ar på IB-programmen och jag hoppas någon vill hjälpa dig men du måste vara beredd på att de inte svarar alls eller svarar att deras uppdrag är att "ta hand" om egna elever på sin egen skola. Men du kan testa gå den vägen om du vill...
    ********************
    Det jag kan "hjälpa dig med" är följande:
    "Further Mathematics" is the title given to a number of advanced secondary mathematics courses. The term "Higher and Further Mathematics", and the term "Advanced Level Mathematics", may also refer to any of several advanced mathematics courses at many institutions. In the United Kingdom, Further Mathematics describes a course studied in addition to the standard mathematics AS-Level and A-Level courses."
    De gymnasiala kurser som, över huvudet taget, finns i Sverige är Matematik 1 - 5 + Matematik specialisering. Innehåll i de kurserna kan man se på www.matteboken.se
    I Sverige kräver utbildningen till yrket Civilingenjör i datateknik (vad gäller matte) godkänt betyg i matematik 4 (se innehåll i den kursen på matteboken.se/lektioner/matte-4). Högre upp än matte 4 är det matematik 5 och Matematik specialisering (båda de kurserna kan läsas direkt efter matematik 4); Matematik specialisering kan, dessutom, läsas flera gånger med olika innehåll.
    Jag skulle gissa på att Matematik 4 borde vara tillräcklig för att bedömas (vad gäller ämnet matematik) som behörig till ”Computer Science” i Cambridge University, men det är, som sagt, endast min gissning.
    Allmänt gäller: det är bra att kunna så mycket matematik som möjligt (nästan oavsett vad för utbildning eller yrke man väljer att satsa på). Det skadar inte om du läser så mycket matte som möjligt, tänker jag!
    Men fråga också de som tar hand om antagning till ”Computer Science” i Cambridge University. De borde känna till IB-kurserna (alltså kurser som läses på det internationella gymnasieprogrammet INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA) och här nedan får du information om vilka IB-kurser som motsvarar mattekurserna inom svensk gymnasieskola:
    IB-kurs Mathematics: applications and interpretation SL motsvarar den svenska kursen Matematik 3c.
    IB -kurs Mathematics: analysis and approaches SL motsvarar den svenska kursen Matematik 4.
    IB-kurs Mathematics: applications and interpretation HL motsvarar den svenska kursen Matematik 5.
    IB-kurs Mathematics: analysis and approaches HL  motsvarar den svenska kursen Matematik specialisering.
    Du borde från Cambridge University kunna få svar på vilka IB-kurserna som är tillräckliga för att bedömas som behörig till deras utbildning ”Computer Science” och då kan du med hjälp av info (ovan i detta svar) själv "översätta" och få fram vilken svensk mattekurs som ger tillräckliga kunskaper.

    Studie- och yrkesvägledare