Ebbassss

    Hej! Jag ska i vår läsa matematik 3b på komvux för att få behörighet till program jag vill läsa på universitetet. Jag vill börja plugga på universitetet redan i höst 2024. Min matematik kurs kommer vara klar 28 maj. Min fråga är om det är möjligt att ansöka till program på universitet som kräver matte 3b innan jag slutfört min mattekurs i vår? Eller måste jag vänta till att ansöka våren 2025(?)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Jo, du kan absolut göra ansökan under anmälningsperioden (som kommer vara från mitten av mars 2024 till mitten av april 2024) och sedan Komplettera din ansökan senast 20 juni 2024. Datumen, bland annat sista dag för komplettering av ansökan kan du se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum - just nu står det 20 juni som sista dag för komplettering (det kan ev.ändras men i så fall tror jag det kan bli flyttat fram). Om man inte kunde komplettera efter sista dagen i anmälningsperioden då kunde inga elever gå direkt från gymnasiet för att läsa på universitetet.

    Studie- och yrkesvägledare