Zainab
    Hej
    Jag har blivit antagen till flera 2 årig yrkesutbildningar på YH.
    De är ganska liknande: olika slags programmering.
    På olika ort. Olika skolor.
    Från lönstatistisk webbsidor, verkar det som front end developer, systemutvecklare, webbutvecklare inom ehandel, .Net developer, javautvecklare alla ha liknande lön.
    Jag har fler frågor.
    1. HT2020 körs alla utbildningar online. Men vad händer sen? Jag prioterar då utbildningar i Malmö (nära mig), då det är dyr att flytta till Stockholm. Ska man kunna fortsätta online eller ska man få vara på plats i 2021? Jag ska fråga skolorna också.

    2. Hur ska man veta vilken skola är bäst om det är liknande utbildningar? Tre stycken skolor bjuder på javautvecklare t.ex. Hur väljer man? Jag tittar på kursinnehall, deras webbsidor och sociala medier... finns det statistisk som jämför vilken yrkeshögskola får ut det mesta studerande i arbetslivet eller får bästa feedback från studenter?
    Finns det något sätt att jämföra skolor och välja en, förutom det jag nämnd ovan, som jag gör själv? På högskolor så finns det en rangordning och man vet att t.ex. KTH är bra på det och det... osv.

    Jag väljer YH då jag vill komma ut i arbetslivet fort med praktiska kunskaper.

    Skulle vara tacksam för hjälp med valet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det finns olika prognoser men ingen egentligen vet hur Corona-situationen utvecklar sig framöver. Det är mycket möjligt att utbildningar ska ske på plats, på skolorten, så jag rekommenderar tänka på det - alltså, om möjligt välja gå utbildning på sin ort, där man redan bor, eller inom pendlingsavstånd.

    Om att jämföra yrkeshögskoleutbildningar
    Se om det skiljer sig i antal yrkeshögskolepoäng, eller är alla de utbildningar du väljer mellan på 400 yh?
    Se på utbildningarnas hemsidor eller fråga personal om hur mycket Praktik som ingår i varje utbildning. Och på vilka platser man får gå på praktik - om du söker praktikplats själv eller om skola hjälper till att hitta en praktikplats.
    Utbilndingsutbud och situation på arbetsmarknaden förändras ständigt. Hur många (t ex i procent) av f d studerande fick jobb direkt efter en viss utbildning är givetvis bra mått, men kan också bero på slumpen i rätt så stor grad, tyvärr. Direkt efter yh-utbildning kan folk bli föräldralediga, de kan gå tillbaka till sin tidigare arbetsplats (om de tog tjänstledig för studier) eller få ett jobb som de kunnat få även om de ej gick yh-utbildning; det finns också de som vill läsa ännu en utbilnding direkt eller flytta utomlands och ej går att nå för att fråga vad de gjorde efter utbildningen. En del kan också välja att starta eget och bli sina egna arbetsgivare. Det är alltså svårt att föra statistik som skulle säga att "just den här utbildning gav jobbet".
    Inom Data/IT (och jag förstår det som så att det är inom den branschen som du vill utbilda dig och sedan jobba) sker förändringar också mycket snabbt. Och ännu en utmärkande "aspekt" inom den branschen är att man måste lära sig själv i ganska stor grad, alltså hålla sig á jour på egen hand: för att förändringarna sker så snabbt, måste man vara beredd att ständigt lära sig nytt (både under utbildningen och efter den) och det är den förmågan och viljan att ständigt lära sig och utvecklas som kan bli avgörande för möjlighet att få jobb.
    Det är alltså även mycket annat än just vilken utbildning man gick, som spelar roll för att kunna få jobb: personliga egenskaper, livserfarenhet, vilka språk man kan och ibland även om man har körkort, som kan bli avgörande.

    • : Hej Julia, tack för en detaljerad svar, det är mycket i det du säger. Jag håller nu på att välja idag, och i slutändet beror det mest på hur aktiv och positiv man är, man ska inte lita sig för mycket för statistisk, utan skapa det man vill själv. Har pratat med flera skolor idag, och ska välja och fokusera helt nu. Ha det så bra! mvh Zainab
    • Julia : Lycka till! Och du är välkommen att höra av dig framöver och berätta hur det går med dina studier!