han

    Hej Kan jag utifrån tidigare år estimera hur mycket antagningspoängen kommer sjunka från urval 1 till 2? Jag har sökt ekonomie kandidatprogrammet i lund och var år har det sjunkit från urval 1 till 2 med minst 0,3 sedan flera år tillbaka. Har en väldigt hög reservplats men om det sjunker som tidigare år kan jag möjligtvis komma in.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan försöka förklara med ett exempel. Vi säger att antagningstatistik i urval 1 visar 19.2 och i urval 2 - 18.9 (meritvärdet har sjunkit med - 0.3). Då ska man tolka det som så att minst en sökande med meritvärde 18.9 kom in men det kan finnas många som också hade samma meritvärde, alltså 18.9, som inte kom in och ingen med lägre meritvärde kom in (samt alla med högre meritvärde kom in, alltså fått besked Antagen).
    I antagningsstatistiken visas det meritvärde som hen som antagits sist av alla, hade. Om det t.ex finns en sista plats och 100 sökande som alla har samma meritvärde, då kommer endast en av dem antas och de övriga 99 kommer ha nummer i RESERV-kön från RESERV 1 t o m 99. Så, det kan tyvärr vara så att även om du har samma meritvärde som hen som kommer in sist, så kan det bli så att du blir utan plats. Antagning.se är ibland tvungen att ta till "lottning". Vid anmälan får varje sökande ett nummer (som väljs ut slumpmässigt) och det är det numret som kommer att spela avgörande roll om lottning tas i bruk. Av alla konkurrenter om samma utbildningsplats kommer hen att antas, som har lägst nummer (hen kommer in först och sedan - "med växande nummer", så länge platserna räcker).
    Jag vill inte göra dig ledsen, men inte ge dig falska förhoppningar heller.
    Det är samtidigt också värt att notera, tycker jag, att antagningsgränserna kan ligga på samma nivå i många år men sedan plötsligt "hoppa ganska mycket" upp eller ner, vilket kan t.ex bero på att antal utbildningsplatser har ändrats eller på att den utbildningen blir mer eller mindre populär bland sökande.

    Studie- och yrkesvägledare