Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, om du menar kurser på högskolenivå, så är svaret: man måste ha Grundläggande behörighet, alltid till alla kurser och program på de svenska lärosätena.
    Grundläggande behörighet kan uppnås på flera olika sätt, bl.a genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några få godkända kurser på gymnasial nivå. För konkurrens måste man i så fall ha resultat från högskoleprovet (i annat fall kan man endast komma in på utbildningar: kurser och program som har tomma/lediga platser, där man inte behöver konkurrera). Detta kallas för "reell kompetens/en annan väg". Se info på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    För övrigt, så finns det eftergymnasiala utbildningar även inom andra skolformer än högskola-universitet, t.ex inom folkhögskola och yrkeshögskola samt KKU. till de så kallade icke-akademiska utbildningar kan man i vissa fall komma in på utan att ha "fullständig gymnasiekompetens" därför att de utb.ansvariga får göra bedömning om man kan klara av utbildningens krav och i så fall kan ta in även om man i formell mening är obehörig.
    Men högskolor-universitet kan inte bortse från grundläggande behörighet, som alltid måste finnas.