Tstar

    Hej! Jag läste ekonomiprogrammet i gymnasiet. Jag gick ut med utökat program (2700). Nu går jag tekniskt basår på KTH. Jag skulle vilja ha så goda chanser att komma in till hösten som möjligt & undrar därav hur det funkar med dessa urvalsgrupper (BI &BII)? Ifall jag gör en prövning nu under våren på en gammal gymnasiekurs i syfte att få upp mitt meritvärde, förlorar jag min plats om att konkurrera i BI då? För jag läste någonstans att det bara är när man går ut gymnasiet med behörighet för den utbildning man söker sen (i mitt fall civilingenjör nu) så får man vara med i båda urvalsgrupperna om man pluggat upp något betyg. Men jag gick ju ekonomi så jag gick ju ej ut med behörighet för min kommande civilingenjörsutbildning? Därav förstår jag inte riktigt hur det ligger till för min del. Kommer jag tjäna på att plugga upp något enstaka betyg eller kommer detta innebära att jag ej får söka i BI? Jag har nämligen större chans i BI än BII på det programmet jag siktar emot, därav känns det viktigt att veta!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan inte prövas i BI, oavsett om du höjer - genom prövningar eller på andra sätt - ditt meritvärde från gymnasiet. Förklaring: på de betygen som finns i ditt examensbevis från gymnasiet är du icke-behörig till civilingenjörsprogrammen (då du saknar några kurser för särskild behörighet) och du kompletterar därför för att bli behörig. Eftersom du blir behörig genom komplettering, då prövas du i BII, som är Kompletteringsgruppen.
    Bra om du höjer betygen som finns i ditt examensbevis från gymnasiet - för att då ska du få högre meritvärde. Du prövas, som sagt, endast i BII.
    Gör du högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare