Binici

    Hej, Jag är intresserad av att söka till Handelshögskolans kandidatprogram Business & Economics efter att jag tagit min juristexamen 2026/2027. På deras hemsida står det att från och med 2025 börjar meritpoäng tillämpas i beräkningen av gymnasiebetyg. Detta gäller sökande till höstterminen 2025 (som söker i mars-april 2025). Mitt jämförelsetal + meritpoäng ligger på 19.86 (19.9 ungefärligt. Egentligen ligger jag över 20.00 men min lärare i Franska 3 missade två stora betygskrav som var avgörande för slutbetyget, vilket påverkade hela klassens betyg men sånt händer). Jag valde engelska 7 och franska 3 för meritkurserna men valde inte matte (trots att jag hade möjlighet) då jag har haft räknesvårigheter i stora delar av min skolgång så skippade matematiken då jag vet att det inte blir så bra betyg (jag hade inte kunnat komma in på juristprogrammet). Detta betyder alltså att jag endast behöver lägga till matematik 3B eller 3C för att bli antagen och då kommer jag bli antagen via BII. Min fråga är då hur meritpoängen kommer att tillämpas i antagningen? Jag har 19.86 (19.9) så hur kommer det gå ihop med Matematik 3B/3C när jag lägger till det? Mvh, Kübra Binici

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    HHS är en "Speciell" högskola, ej statlig. HHS bestämmer sina egna regler (inte helt och hållet men till stor del...). De kan ändra sig "när som helst" och återigen sluta tillämpa meritpoängen. Jag tycker därför att du bör kontakta de som jobbar på HHS och fråga om deras planer, om de t.ex endast på försök kommer räkna med meritpoängen just vid antagning till HT25 och sedan utvärderar och bestämmer om de ska fortsätta med det eller inte.
    Jag kan endast redogöra för de "vanliga reglerna" kring meritpoängen (som gäller för de statliga svenska lärosäten). De reglerna kan du läsa om på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Allmänt gäller: att kunna mer inom ämnena som matematik, engelska och andra språk anses vara fördelaktigt (nästan oavsett vilken utbildning man går och vilket yrke man sedan ska jobba inom) och det är just därför de ämnena valdes för att ge de EXTRA-poängen (som kallas för "merit"poäng). De "vanliga regler" som gäller på de statliga svenska lärosäten säger att betyg i kurserna som ger meritpoäng räknas även in i den sökandes snittbetyg /jämförelsetal och på så sätt får man större höjning av meritvärdet om man har högre betyg även i de kurser som ger meritpoäng.
    Oavsett hur reglerna är utformade och vilka regler som gäller t.ex på HHS (deras lokala regler som de själva sätter) så råder jag dig att försöka få så bra kunskaper och så höga betyg i alla de kurser du läser.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Binici : Tack för svaret.
    • Binici : Jag kontaktar HHS om det och frågar.
    • Milla :

      Bra! gör det! Kontakta HHS och lycka till!