Liss82

    Hej! När man söker till universitet och har gjort högskoleprovet, kan man komma in med ett bra högskoleprovresultat men inte så bra merit? Jag har just nu tillräckligt högt resultat på högskoleprov för att komma in på programmet jag vill söka men min merit är under statistiken från tidigare år. Hur funkar det? Kan jag komma in då eller måste man ha tillräckligt på båda?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, jo, man kan komma in på en högskole-universitetsutbildning i HP-urvalsgruppen även om man har lågt meritvärde (för lågt för att vinna i konkurrensen i betygsurvalet). Antagning görs, som regel, separat i varje urvalsgrupp. I vissa fall kan det dock vara fördelaktigt att även ha högre meritvärde men det är endast i undantagsfall som det spelar roll (om vi nu pratar om antagning i HP-urvalsgruppen).
    Hoppas mig svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare