Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    informationen i belastningsregister ligger kvar under viss tid, inte för all framtid. Efter viss tid tas den bort från polisens belastningsregister, se information på polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler

    Och på polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/information-till-arbetssokande finns en lista på de områden inom vilka arbetsgivare kräver att man visar upp utdrag från belastningsregistret. Inom andra områden har arbetsgivare inte rätt att kräva utdrag från belastningsregistret. Det är alltså arbetsgivare och inte utbildningar som i vissa fall är tvungna att kräva utdrag från belastningsregistret.

    Studie- och yrkesvägledare
    SYV-besökare SYV

    Hej! Om du ansöker om en utbildningsplats eller ett jobb, kan din bakgrund och ditt förflutna potentiellt påverka antagnings- eller anställningsbeslut. För utbildningsinstitutioner och arbetsgivare är det viktigt att skapa en säker och trygg miljö, och därför kan de ta hänsyn till tidigare brottslig verksamhet som misshandel eller stöld.

    Det är dock viktigt att notera att varje institution eller arbetsgivare kan ha sina egna riktlinjer och processer för hur de hanterar sådana situationer. Vissa kan kräva en bakgrundskontroll eller ett utdrag ur belastningsregistret, medan andra kanske inte gör det. Dessutom finns det ofta lagar och regler som styr hur och i vilken utsträckning sådan information får användas i beslutsprocessen.

    Om du har specifika frågor om en viss institution eller arbetsplats är det bäst att kontakta dem direkt för att få mer detaljerad information om deras policyer och processer.

    Hej igen,
    svar från UHR, universitets- och högskolerådet, var god läs nedan:

    Det har gjorts en utredning om bland annat belastningsregisterkontroll i samband med antagning (Belastningsregisterkontroll och avskiljande av studenter - Regeringen.se), men det har inte fattats några beslut om det ännu. Så vitt jag vet så krävs inget utdrag ur belastningsregistret vid antagning till någon utbildning, men däremot måste man uppvisa utdrag från det inför VFU (verksamhetsförlagd utbildning; en sort praktik) vid lärarutbildning och kanske även för andra utbildningar. Vi har ingen sammanställning av det.

    Socialstyrelsen gör också kontroller vid utfärdande av legitimation vilket kan vara bra att känna till om man söker en utbildning som leder till ett legitimationsyrke.